Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  rôzne  téma
kategórie:  

Erich Fromm, Psychoanalýza a náboženstvo

14
reakcií
1565
prečítaní
Tému 11. januára 2011, 17:42 založil Krištof.

podobné témy:



1.
označiť príspevok

Krištof
   11. 1. 2011, 17:42 avatar
Erich Fromm, Psychoanalýza a náboženstvo (1950), III. kapitola:

"Pretože potreba systému orientácie a oddanosti tvorí neoddeliteľnú súčasť ľudskej existencie, môžeme pochopiť intenzitu tejto potreby. Naozaj neexistuje žiadny silnejší prameň energie v človeku. Človek sa nemôže slobodne rozhodnúť, či chce mať "ideály" alebo nie, ale má slobodnú voľbu medzi rôznymi ideálmi, môže sa rozhodnúť pre zbožňovanie moci a deštrukcie alebo pre oddanosť rozumu a láske. Všetci ľudia sú "idealisti" a usilujú sa o niečo vyššieho, než je len dosiahnutie fyzického uspokojenia. Ľudia sa líšia v druhoch ideálov, v ktoré veria. Tie najvyššie rovnako ako tie najdiabolskejšie prejavy ľudského ducha nie sú výrazom tela, ale tohoto "idealizmu", jeho ducha. Nebezpečný a mylný je relativistický názor, že púhy výskyt ideálu alebo nejakého náboženského citu je sám o sebe už cenný. Musíme považovať všetky ideály, vrátane tých, čo vystupujú vo svetských ideológiách, za prejavy tých istých ľudských potrieb a musíme ich posudzovať s ohľadom na ich pravdivosť, na to, do akej miery slúžia rozvíjaniu ľudských síl a v akom stupni sú reálnou odpoveďou na ľudskú potrebu po vyrovnanosti a harmónii vo svete.

To, čo hovorím o idealizme človeka, platí rovnako o jeho náboženskej potrebe. Neexistuje nikto, kto by nemal náboženskú potrebu, potrebu orientačného rámca a predmetu uctievania. Táto skutočnosť nám však nehovorí nič o konkrétnom kontexte, v ktorom sa náboženská potreba prejavuje. Človek môže uctievať zvieratá, stromy, zlaté alebo kamenné modly, neviditeľného boha, svätca či diabolských vodcov. Môže uctievať svojich predkov, národ, spoločenskú triedu, politickú stranu, peniaze alebo úspech. Jeho náboženstvo môže prispievať k nárastu deštruktivity, alebo lásky, k ovládaniu druhých, alebo k bratstvu, môže posilňovať jeho rozumové schopnosti, alebo ich ochromovať. Človek si môže uvedomovať, že jeho systém má náboženskú povahu a líši sa od systémov svetskej sféry, alebo si môže myslieť, že žiadne náboženstvo nemá a vykladať si svoju oddanosť určitým údajne sekulárnym cieľom, ako sú moc, peniaze či úspech, len ako praktickosť a účelnosť. Otázka nestojí - náboženstvo áno alebo nie, ale aký druh náboženstva: také, ktoré podporuje rozvoj človeka a uvoľňuje jeho schopnosti, alebo také, ktoré jeho schopnosti ochromuje.

Záujmy veľmi zbožného človeka a psychológa sa napodiv v tomto ohľade zhodujú. Teológ sa vážne zaoberá konkrétnymi princípmi náboženstva, ako toho svojho, tak aj iných vierouk, pretože je pre neho dôležitá pravdivosť jeho viery oproti ostatným. Podobne aj psychológ sa musí vážne zaoberať konkrétnym obsahom náboženstva, pretože sa snaží zistiť, aký ľudský postoj dané náboženstvo vyjadruje a aký vplyv má na človeka, a či je teda pre rozvoj jeho schopností dobré, alebo zlé. Jeho cieľom nie je pri rôznych náboženstvách iba analyzovať psychologické korene, ale tiež skúmať ich hodnotu.

Teória, že potreba orientačného rámca a predmetu ucitievania je zakorenená v podmienakách ľudského bytia, podľa mňa dostatočne dokladá skutočnosť, že náboženstvo v histórii vždy existovalo. Tento argument používali a rozvíjali teológovia, psychológovia i antropológovia, a nie je potrebné ho podrobnejšie rozoberať. Chcel by som len upozorniť na to, že zástanci tradičného náboženstva na základe tejto argumentácie neraz dochádzajú k neopodstatneným záverom. Hoci začínajú pri tak širokom chápania náboženstva, aby zahŕňalo všetky možné prejavy, ich poňatie zostáva späté s monoteizmom, takže sa na všetky nemonoteistické náboženstvá dívajú ako na predchodcov alebo odchýlky od "pravej" viery a nakoniec dokazujú, že viera v Boha v zmysle náboženskej tradície Západu je nedeliteľnou súčasťou ľudskej výbavy.

Psychoanalytik, ktorého "laboratóriom" je pacient a ktorý sa stáva participujúcim pozorovateľom myšlienok a pocitov druhého človeka, môže pripojiť i ďalší dôkaz toho, že potreba určitého orientačného rámca a predmetu uctievania je človeku vlastná. Keď skúma neurózy, zisťuje, že sa zaoberá náboženstvom. Ako prvý si spojitosť medzi neurózou a náboženstvom povšimol Freud. Zatiaľ čo on vykladal náboženstvo ako kolektívnu detskú neurózu ľudstva, je možné na vec nazrieť tiež z druhej strany. Môžeme považovať neurózu za súkromnú formu náboženstva, či presnejšie za regres k primitívnym formám náboženstva, ktoré sú v rozpore s oficiálnymi druhmi náboženského myslenia.
Na neurózu je možné nazerať z dvoch uhlov. Môžeme sa sústrediť čiste na neurotické prejavy, príznaky a ďalšie konkrétne ťažkosti, ktoré neuróza spôsobuje. Druhý uhol pohľadu sa nezaoberá tým, čo je, teda neurózou, lež tým, čo chýba, to znamená neschopnosť neurotickej osoby osvojiť si základné ciele ľudskej existencia - nezávislosť a schopnosť tvoriť, milovať, premýšľať. Pokiaľ sa niekomu nepodarí dosiahnuť dospelosti a integrity, vždy si vytvorí nejakú neurózu. Nie je to tak, že by človek kľudne žil a tento neúspech by mu nerobil žiadne starosti - že by mu stačilo dobre sa najesť a napiť, vyspať sa, sexuálne sa uspokojiť a robiť svoju prácu. Keby tomu tak bolo, potom by sme naozaj mali dôkaz, že náboženský postoj síce môže byť žiaduci, ale netvorí neoddeliteľnú súčasť ľudskej prirodzenosti. Štúdium človeka nás presvedčuje o opaku. Pokiaľ sa niekomu nepodarí integrovať jeho energiu pre svoje vyššie ja, použije ju pre nižšie ciele. Pokiaľ človek nemá obraz sveta a svojho miesta v ňom, ktorý by sa približoval pravde, vytvorí si iluzórny obraz a bude na ňom lipnúť s rovnakou tvrdošijnosťou, s akou veriaci ľudia vyznávajú svoje dogmy. Človek vskutku "nie je živý len chlebom". Môže si len voliť medzi lepším a horším typom náboženstva či filozofie, medzi vyšším a nižším, vyhovujúcim a deštruktívnym.

Aká je náboženská situace súčasnej západnej spoločnosti? Dnešný stav sa podobá zvláštnym spôsobom tomu, čo antropológovia zistili u severoamerických indiánov. Indiáni boli obrátení na kresťanstvo, ale v žiadnom prípade to neznamená, že by ich stará viera bola vykorenená. Kresťanstvo u nich predstavuje iba vrstvu položenú cez ich staré náboženstvo a obe tradície sa v mnohom prelínajú. V našej kultúre monoteizmu spolu s ateistickou a agnostickou filozofiou vytvárajú tenkú vrstvu postavenú na náboženstvách, ktoré sú v rade ohľadov omnoho "primitívnejšie" než náboženstvá indiánov. Keďže ide o číre modloslužobníctvo, sú tiež so základným učením monoteizmu ďaleko horšie zlúčiteľné. Silnou kolektívnou formou moderného modlárstva je uctievanie moci, úspechu a autority trhu; okrem týchto kolektívnych foriem však nachádzame aj niečo iného. Rade z nich sa hovorí neurózy, ale mohli by sme im rovnako dobre priradiť ich zodpovedajúce náboženské mená: uctievanie predkov, totemizmus, fetišizmus, ritualizmus, kult čistoty a ďalšie. (...)

Tieto úvahy nás vedú k dôležitej otázke, ktorá sa týka funkcie náboženstva. Keďže človek tak ľahko skĺzne k primitívnejšej forme náboženstva, nefungujú dnešné monoteistické náboženstvá ako prekážka, ktorá ho pred takým regresom zachraňuje? Nie je viera v Boha poistkou proti tomu, aby sme znovu prepadli k uctievaniu predkov, totemov a zlatých teliat? Skutočne by tomu tak bolo, keby sa monoteizmu podarilo sformovať povahu svojich stúpencov podľa ideálov, ktoré má vpísané na štíte. Náboženstvo ale v priebehu dejín opakovane podliehalo svetskej moci a kompromitovalo sa s ňou. Daleko viac sa zaujímalo o dogmy než o uplatňovanie lásky a pokory v každodennom živote. Nedokázalo sa svetskej moci postaviť a nemilosrdne a neúnavne ju kritizovať, keď porušila ducha náboženského ideálu, a naopak malo na jeho porušovaní často podiel. Keby cirkvi neboli zástupcom púhych slov, ale i ducha Desatora alebo zlatého pravidla, mohli sa stať vplyvnými silami, ktoré bránia tomu, aby sme uctievali modly. Keďže však ide skôr o výnimku než o pravidlo, je treba, aby sme sa nie z protináboženského popudu, ale zo záujmu o ľudskú dušu opýtali sami seba: Môžeme náboženstvu dôverovať v tom, že reprezentuje náboženské potreby, alebo tieto potreby musíme od organizovaného, tradičného náboženstva oddeliť, aby sme zabránili zrúteniu našej morálnej štruktúry?"
Súhlasí postoy-lea, Petrana


2.
označiť príspevok

Krištof
   11. 1. 2011, 17:45 avatar
...reflexia, inšpirácia...
 


14.
označiť príspevok

Vlado muž
   12. 1. 2011, 10:33 avatar
Krištof: Keďže človek tak ľahko skĺzne k primitívnejšej forme náboženstva, nefungujú dnešné monoteistické náboženstvá ako prekážka, ktorá ho pred takým regresom zachraňuje?

Za túto otázku by ti narkomani mohli zatlieskať. Oni podobne bránia marihuanu pred heroínom.


15.
označiť príspevok

Petrana žena
   13. 1. 2011, 16:06 avatar
...súhlasím, aj keď...uctievanie predkov, ako nespochybniteľných autorít, treba. Šliapali nám cestu. 


3.
označiť príspevok

Petrana žena
   11. 1. 2011, 17:47 avatar
...ajjajajjajáj! Moc dlhé, musím ísť variť véču...přište prečítam. 
Súhlasí dorota


4.
označiť príspevok

dorota
   11. 1. 2011, 17:53 avatar
podla mna je na case zaviest vesmirne nabozestvo a napisat ohladne toho fenomenu co najviac.
pre mna, ako akademika, jej takyto kratky clanok keksik ku kave. prepac kristof ale toto naozaj nie. nie.
Súhlasí Petrana


5.
označiť príspevok

Petrana žena
   11. 1. 2011, 17:54 avatar
...  budem ťa volať keksík!


6.
označiť príspevok

dorota
   11. 1. 2011, 17:55 avatar
dobre. dajme si krycie mena. budeme sa nimi oslovovat a nikto nebude vediet o kom je rec co?  
Súhlasí Petrana


7.
označiť príspevok

Petrana žena
   11. 1. 2011, 17:57 avatar
...tak ty budeš akademik - keksík oki? 


8.
označiť príspevok

dorota
   11. 1. 2011, 17:58 avatar
dobre a ty? co take extra je na tebe? hmm,


9.
označiť príspevok

Petrana žena
   11. 1. 2011, 17:58 avatar
...ja si dovolím na seba: akademik - kozmik, ale somprístupná aj kvatule fyzikovej... 


10.
označiť príspevok

dorota
   11. 1. 2011, 17:59 avatar
keksik a kozmik, dobre  
Súhlasí Petrana


11.
označiť príspevok

Petrana žena
   11. 1. 2011, 18:01 avatar
...vytvoríme virtuálnu dvojicu.
Súhlasí dorota


12.
označiť príspevok

Mojka žena
   11. 1. 2011, 18:02 avatar
už len patričkar do tretice vám chýba 


13.
označiť príspevok

ruwolf muž
   12. 1. 2011, 02:45 avatar
Ja som prv čitkal "partičkár", na najakú hru, ako napr. na mariáš.  
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 08:08,  Veď aj preto im prischlo "liberálni fašisti". Oni si však absolútne odmietajú...
dnes, 08:04,  Sme v teme náboženstvo, tak sa s touto temou obraciam najprv na veriacich, čo nám o tom...
dnes, 07:49,  Ja by som filter prijal, nemám chuť čítať výlevy niektorých nickov včítane tých čo...
dnes, 07:41,  Ak politik povie že s nejakou legálne zvolenou stranou nebude ani rokovať a to dokonca pred...
dnes, 07:38,  Okrem prvého slova -nepravdivá- súhlasím . Slovo nepravdivá treba nahradiť slovami...
dnes, 04:19,  Ked si nevies predstavit zensku picu ako si chces predstavit fungovanie statu??? Ci budeme stat...
dnes, 01:08,  Dezinformácia je nepravdivá, vedome skreslená informácia, ktorej cieľom je ovplyvniť...
dnes, 00:59,  Lukáš 22: Reč o mečoch - 35 Potom im povedal: „Chýbalo vám niečo, keď som vás poslal...
dnes, 00:56,  18/ Skajka ty si myslis ze ti zavidim tvoj pokurveny zivot??? :)))
dnes, 00:51,  A Ježiš furt zapáral do svojej matky. Toľko pohŕdavosti sa len tak často nevidí....
dnes, 00:46,  Boľševický sionista Krysafran, keď je tu niekto vyvalený, tak len hádam ty sám.*39 Už...
dnes, 00:45,  Ježiš nemal v úcte ani pozostalých. Evanjelium podľa Lukáša, 9. kapitola: Inému...
dnes, 00:43,  Kasafranova , hákoveheho SS a Havranova odpoveď...
dnes, 00:39,  názi sere ťa že Nemecko drží spolu pred takými hovnami ako si ty názi.
dnes, 00:33,  Liberálny fašizmus = suchá voda Aj vás už strašili liberálnym fašizmom? Nič také...
dnes, 00:32,  Liberálny fašizmus = suchá voda Aj vás už strašili liberálnym fašizmom? Nič také...
dnes, 00:30,  Ježiš sa o svojej matke, ako aj o svojej rodine vyjadril pohŕdavo. Nectil si matku, porušil...
dnes, 00:23,  Evanjelium podľa Matúša, 22. kapitola: 44 „Pán povedal môjmu Pánovi: Seď po mojej...
dnes, 00:17,  Lemmy hakovySS sa dnes už vyhanbil www.diskusneforum.sk/tema/biznis-kisku-s-ledeckym
dnes, 00:16,  Esesák Hokejis, hanbíš sa za to, že si fašista?
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Vstúpiť do manželstva neznamená vzdať sa slobody, ale vymeniť osobnú slobodu za spoločnú.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(85 490 bytes in 0,738 seconds)