hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Objatie apostolov Petra a Andreja

príspevkov
5
zobrazení
1
tému vytvoril(a) 1.12.2016 22:32 Klein
posledná zmena 4.12.2016 21:16
1
01.12.2016, 22:32
Ikona bratov a apoštolov Andreja a Petra v spoločnom objatí sa nachádza v plenárnej sále Sekretariátu pre jednotu kresťanov v Ríme a je darom patriarchu Atenagorasa (1886 – 1972) pápežovi Pavlovi VI. (1897 – 1978) z roku 1964. Pripomína ich historické stretnutie z 5. januára 1964 v Jeruzaleme, kde sa po prvý raz po vyše 1000 rokoch rozštiepenia opäť navzájom stretli najvyšší predstavitelia východnej a západnej cirkvi. Peter symbolizuje Rímsku cirkev a vlastne celú západnú cirkev. Andrej je symbolom východnej cirkvi. Obidvaja spolu stelesňujú jednotu Cirkvi Ježiša Krista a tým spoločenstvo východných a západných kresťanov.

Keď sa obidvaja bratia vo svojom rodnom meste Betsaide pri Genezaretskom jazere venovali svojmu povolaniu, rybolovu, a mali stretnutie s Ježišom, ktoré malo od základu zmeniť ich život, ani netušili, že by sa niekedy mali stať symbolmi. (Mt 4,18-20; Mk 1,16-20; Jn 1,35-42) Symbolmi sa stali počas dlhej historickej cesty, ktorá bola často všetkým iným, len nie bratským spoločenstvom cirkví.  

Petra stretáme často v spisoch Nového zákona. Od Ježiša dostal meno Kéfas (skala). (Mk 3,16; Jn 1,42) Bol hovorcom kruhu učeníkov a po Ježišovom zmŕtvychvstaní jeho najvýraznejšou postavou. Po Veľkej noci pôsobil v Jeruzaleme. Stretáme ho aj v Antiochii, meste, v ktorom sa mladá Cirkev otvorila pohanom. (Gal 2,11nn) Dva listy Nového zákona vznášajú nárok, že ich napísal Peter. Podľa dobre dosvedčenej tradície Peter zomrel mučeníckou smrťou počas prenasledovania za cisára Nera v roku 64 alebo 67 v Ríme. Ako jeho učiteľ bol ukrižovaný – na vlastné želanie a pretože sa nepovažoval za hodného podstúpiť rovnakú smrť ako Ježiš – hlavou nadol. Preto je nad Petrom namaľovaný kríž, na ktorom je dlhší priečny trám umiestnený dole a kratšia nožná opora hore. Nápis pod krížom ho označuje „Peter Prvý“.

Andrej patril ku kruhu učeníkov Jána Krstiteľa. Na skôr náhodný Jánov postreh ho opustil a pripojil sa k Ježišovi. (Jn 1,35-42) Podarilo sa mu presvedčiť aj svojho brata, aby nasledoval Ježiša. Obidvom Ježiš oznámil, že z nich urobí „rybárov ľudí“ v službe Božieho kráľovstva. (Mt 4,18-22; Mk 1,14-20) O ďalšej Andrejovej životnej ceste sa dozvedáme z „Andrejových skutkov“. Podľa tohto spisu Andrej kázal evanjelium južne od Čierneho mora v spodných podunajských štátoch a napokon v Grécku, kde 30. novembra roku 60 podstúpil na príkaz miestodržiteľa Aegeatesa mučenícku smrť na kríži so šikmými ramenami (tvar X). Tento kríž, ktorý bol neskôr nazvaný Andrejovským krížom, je možné vidieť na ikone nad apoštolom. Nápis pod krížom ho nazýva „Andrej Prvopovolaný“.

Keď cisár Konštantín urobil z mesta Byzancie v roku 330 hlavné mesto ríše namiesto Ríma, vznikla legenda, že Andrej bol jeho prvým biskupom. Vychádzajúc z pasáže Jánovho evanjelia, z ktorej vyplýva, že Ježiš povolal Andreja ako prvého z obidvoch bratov, sa odvádzalo prednostné postavenie biskupa Byzancie, neskoršieho Konštantínopola. Tento nárok sa stal zárodkom stáročnej rivality medzi metropolami Rímom a Konštantínopolom. Rivalita viedla k odcudzeniu medzi východnou a západnou cirkvou a napokon k rozštiepeniu Cirkvi.  

Nariadením Druhého vatikánskeho koncilu (1962 – 1965) je urobiť všetko pre to, aby sa ukončilo rozštiepenie Cirkvi. Stretnutie pápeža Pavla VI. a patriarchu Atenagorasa I. v Jeruzaleme znamenalo oficiálnu hrubú čiaru za dlhou, často nepriateľskou koexistenciou katolíckeho a pravoslávneho kresťanstva a začiatok nových vzťahov. Nástupca na stolci apoštola Petra a nástupca na stolci apoštola Andreja pristúpili k sebe a objali sa.

Odteraz sa mal viesť bratský a vzájomným rešpektom voči tradícii toho druhého nesený „dialóg lásky“ s cieľom dosiahnuť jednotu Cirkvi. Znamením toho je ikona, ktorá ukazuje Andreja a Petra, ako sa po dlhých rokoch oddelenia a odcudzenia stretnú a srdečne sa objímu. Ježiš požehnáva z neba nadol apoštolských bratov, ktorí opäť našli cestu k sebe. Andrej a Peter sú navzájom zviazaní ako telesní bratia. Ešte hlbšie ich však spája viera v Ježiša.  Ako bratia vo viere nasledovali Ježiša a ohlasovali ho ako svojho Pána. Obidvaja sa stali podobnými svojmu Pánovi v smrti na kríži a skrze to vošli do jeho večného kráľovstva. (2Pt 1,11)

Objatie Petra a Andreja je príkazom a varovaním západnej a východnej cirkvi, aby sa pozerali na to, čo ich spája: ich viera v Ježiša, jeho výzva, aby ho nasledovali a stali sa rybármi ľudí. Ježiš požehnáva Petra a Andreja. S apoštolmi požehnáva aj cirkvi, ktoré vznikli skrze kázania obidvoch bratov, a poveruje ich:

„Ako ty, Otče, vo mne a ja v tebe, aby aj oni boli v nás jedno, aby svet uveril!“ (Jn 17,21)

odkaz

odkaz
none
3

1. Klein 01.12.2016, 22:32

Ikona bratov a apoštolov Andreja a Petra v spoločnom objatí sa nachádza v plenárnej sále Sekretariátu pre jednotu kresťanov v Ríme a je darom patriarchu Atenagorasa (1886 – 1972) pápežovi Pavlovi VI. (1897 – 1978) z roku 1964. Pripomína ich historické stretnutie z 5. januára 1964 v Jeruzaleme, kde sa po prvý raz po vyše 1000 rokoch rozštiepenia opäť navzájom stretli najvyšší predstavitelia východnej a západnej cirkvi. Peter symbolizuje Rímsku cirkev a vlastne celú západnú cirkev. Andrej je symbo...

02.12.2016, 08:05
Taký Dostojevskij by z podobného bratania sa radosť nemal. Tu je úryvok z jeho románu Idiot:

"Pavliščev byl člověk jasného rozumu a křesťan, pravý křesťan,"
prohlásil náhle kníže, "jak tedy mohl uznat víru...
nekřesťanskou? A katolictví přece není víra křesťanská!" dodal a rozhlédl se s planoucíma
očima, jako by všechny současně objímal svým pohledem "No, to přeháníte!" namítl starý pán
a s údivem pohlédl na Ivana Fjodoroviče.
"Jak to, že katolictví není křesťanská víra?" otočil se na židli Ivan Petrovič, "a jakápak tedy
je?"
"Především není křesťanská!" nesmírně vzrušeně a ostřeji, než bylo záhodno, spustil zase
kníže, "to především, a dále je římské katolictví horší než ateismus! To je můj názor. Ano, je
to můj názor. Ateismus hlásá pouze popření, kdežto katolictví jde dál, hlásá Krista zkomoleného, vylhaného a pohaněného, Krista protichůdného! Hlásá Antikrista, věřte mi,
ujišťuji vás! Je to mé osobní, mé dávné přesvědčení a dost jsem se s ním už natrápil...
Římské katolictví věří, že církev se bez světovlády neudrží na zemi, a volá: Non possumus!
Nemůžeme! Soudím, že římské katolictví ani není víra, nýbrž zřejmé pokračování západního
římského impéria, a všechno je v něm podřízeno oné myšlence, vírou počínajíc. Papež
uchvátil zemi, pozemský trůn a chopil se meče. Od těch dob jde všechno touto cestou, jenže k
meči přidali ještě lež, prohnanost, šalbu, fanatismus, pověru a zločin; zahrávali si s největšími,
nejupřímnějšími, nejčistšími a nejplamennějšími city lidu, všechno, všechno směňovali za
peníze a za nízkou pozemskou moc! A tohle že není učení Antikristovo?
👍: Shagara
none
2
02.12.2016, 06:39
Zjednotenie na báze falošného Krista (antikrista) musí prísť a aj príde.
none
4
04.12.2016, 21:05
1,........"
Od těch dob jde všechno touto cestou, jenže k
meči přidali ještě lež, prohnanost, šalbu, fanatismus, pověru a zločin; zahrávali si s největšími,
nejupřímnějšími, nejčistšími a nejplamennějšími city lidu, všechno, všechno směňovali za
peníze a za nízkou pozemskou moc! A tohle že není učení Antikristovo?"............Dostojevskij povedal i mnoho iného,a dnes sa to ukazuje v plnej miere ako pravda! Ale pre niekoho nepríjemná!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toto presne tvrdím od začiatku. Nazvať mocenskú,štátnu cirkev 4 storočia ,menom :"kresťanská" je to najohavnejšie rúhanie. Viac ju vystihujú slová z Ježišovho podobenstva:"burina,plevel"!
none
5

4. Shagara 04.12.2016, 21:05

1,........"
Od těch dob jde všechno touto cestou, jenže k
meči přidali ještě lež, prohnanost, šalbu, fanatismus, pověru a zločin; zahrávali si s největšími,
nejupřímnějšími, nejčistšími a nejplamennějšími city lidu, všechno, všechno směňovali za
peníze a za nízkou pozemskou moc! A tohle že není učení Antikristovo?"............Dostojevskij povedal i mnoho iného,a dnes sa to ukazuje v plnej miere ako pravda! Ale pre niekoho nepríjemná!
-----------------------------------------...

04.12.2016, 21:16
Ešte rozvinul zaujímajú myšlienku, že ateizmus priamo vyviera z katolicizmu, je následkom toho že sa ľudia vďaka RKC sklamali vo viere.
Ateismus vzešel od nich přímo z římského katolictví! Vzklíčil přímo v nich; copak mohou
věřit sami sobě? Vznikl z odporu k nim, je výplodem jejich lží a duchovní bezmoci!
Bezvěrectví! U nás nevěří pouze výjimečné vrstvy, jak onehdy výstižně podotkl Jevgenij
Pavlovič, vrstvy vykořeněné; v Evropě však ztrácejí víru strašné spousty lidí, napřed ze
zatemnělosti a lži, a teď už z fanatismu, z nenávisti k církvi a křesťanství!"
Vždyť i socialismus je výplodem katolictví, má katolickou podstatu!
Stejně jako jeho bratr ateismus vzešel ze zoufalství, jako protiváha katolictví ve smyslu
mravním, aby nahradil ztracenou mravní moc náboženství, aby utišil duchovní žízeň
prahnoucího lidstva a spasil je nikoli prostřednictvím Krista, nýbrž násilím!
Je to také svoboda dosažená násilím, je to sjednocení krví a mečem! 'Neopovažuj se věřit v
Boha, neopovažuj se mít vlastnictví, neopovažuj se stát osobností, fraternité ou la mort,
bratrství nebo smrt, dva miliony hlav!' Po skutcích jejich poznáte je - praví se!
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 97 955 B vygenerované za : 0.095 s unikátne zobrazenia tém : 36 160 unikátne zobrazenia blogov : 538 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Navždy dokonalý skrze Ježišovo dokonalé dielo Ale tento priniesol obeť za hriechy a navždy sa posadil po pravici Boha. ...Lebo jednou obetou navždy zdokonalil tých, čo sú posväcovaní. Hebrejom 10:12,14 Boli ste niekedy ako kresťan sužovaní myšlienk...

citát dňa :

Je smutné, keď je sobáš vlastne iba premenou partnerského vzťahu na obchodný.