hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  rôzne  /  téma

Zmeňme zlý systém vzdelávania!

príspevkov
12
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 1.3.2010 09:34
posledná zmena 1.3.2010 16:50
1
01.03.2010, 09:34
Zmeňme zlý systém vzdelávania!


Takmer všetko je v dnešnej dobe skrivené a prekrútené doslova v pravý opak! Prekrútený a pokrivený je i súčasný systém vzdelávania, pretože v deťoch cieľavedome rozvíja iba rozumový rozmer ich osobnosti, kým všetko ostatné je podradné a druhoradé!

Tejto skutočnosti zodpovedá nepísané, ale reálne členenie predmetov na základných školách. Prvoradými, váženými a dôležitými sú podľa názoru pedagógov i rodičov všetky predmety rozumového charakteru, prednostne stimulujúce len a len rozumovú časť mozgu, to znamená matematika, fyzika, chémia, jazyky, história a podobne.

Druhoradými, podradnými a doslova iba trpenými sú všetky ostatné predmety, ktorých úlohou je rozvoj citovosti a emocionality, etiky a morálky, pohybovej kultúry a pozitívneho vzťahu k prírode a podobne.

Aký je ale výsledok takejto rozumovej jednostrannosti, ktorou je postihnuté základné, stredné i vysoké školstvo? Výsledkom je rozumovo mimoriadne vybavená osobnosť, ktorá sa je neraz schopná dostať veľmi rýchlo na vysoké posty v politike, v štátnej správe, v podnikaní, atď. V týchto vysokých pozíciách však automaticky prichádzajú rôzne nástrahy morálneho druhu, spočívajúce v možnosti beztrestného zneužitia, alebo privlastnenia si trebárs určitých finančných prostriedkov, majetkov, alebo iných hmotných výhod.

No a žiaľ, keďže do týchto „osobností“ nebola nikdy cieľavedome a pevne vštepená morálka a etika, je úplne jasné, že v takýchto chvíľach osobnej morálnej skúšky vždy zakolíšu. Lebo žiaľ, to rozumovo racionálne, ku ktorému boli jednostranne vedení a vychovávaní z nich urobilo iba vypočítavých egoistov, prednostne hľadiacich len na svoje vlastné dobro a až potom, ak vôbec, na dobro ostatných. Áno, chladný rozum a racionálna rozumovosť, bez adekvátne rozvinutého morálneho protipólu je presne takéhoto druhu.

Tým však žiaľ, všetky nádeje spoločnosti vkladané do vzdelania a vzdelanosti vychádzajú do veľkej miery nazmar, pretože namiesto snahy o dobro celku, o dobro a prospech celej spoločnosti usilujú rozumoví ľudia prednostným spôsobom iba o dobro seba samých. Chladný rozum funguje presne takto a nie inak! Až príliš jasné dôkazy potvrdenia tejto skutočnosti môžeme vidieť v správaní sa ľudí v politike, v podnikaní, v štátnej správe, či hocikde inde. Všade vládne iba chladný, vypočítavý rozum, za ktorým beznádejne zaostáva elementárny, morálno – ľudský rozmer.

Aby k takémuto niečomu nedochádzalo, mal by sa zmeniť predovšetkým doterajší zlý systém výchovy a vzdelávania. Keď som na začiatku hovoril o tom, že v súčasnosti je prekrútený v pravý opak, napraviť by sa dal jednoducho tak, že sa všetko obráti opačne, ako je tomu dnes.

A ak mám byť úplne konkrétny, čo sa týka základného školstva, tak tu by mali byť všetky predmety, v súčasnosti prvoradého charakteru, hierarchicky presunuté nižšie a na prvé miesto by sa mali dostať predmety, v súčasnosti zaznávané a druhoradé.

Prečo? Pretože napríklad úlohou predmetu výtvarná výchova a hudobná výchova je rozvoj emocionálneho a citového rozmeru osobnosti dieťaťa.

Ďalej je tu etická a náboženská výchova, ktoré by nemali byť iba nejakým rozumovým memorovaním Biblie, jej výkladov, či tradícií jednotlivých náboženských konfesií tak, ako je tomu dnes. Na týchto predmetoch by sa malo skôr vychovávať, ako učiť! Vychovávať k praktickému, morálno – etickému jednaniu v každodennom živote! Trebárs napríklad formou nacvičovania divadelných hier, v ktorých bude deťom ukazované správne riešenie určitých modelových situácií z ich vlastného, každodenného života.

Ďalej by nemala chýbať ekologická výchova, vyslovene prakticky budujúca pozitívny vzťah mladej generácie k prírode, k jej ochrane a k životu v súlade s ňou. A to všetko formou exkurzií, výletov a vychádzok, formou starostlivosti o políčka, poznávaním a zberom liečivých rastlín a podobne.

Ďalej predmet telesná výchova, ktorý by mal byť skôr predmetom výučby telesnej kultúry a mal by byť koncipovaný úplne inak pre chlapcov a inak pre dievčatá.

Ďalej by nemal chýbať predmet s názvom „Zdravá výživa“, aby sa deti už od útleho veku učili jesť nie to, čo im chutí, ale predovšetkým to, čo je pre nich naozaj zdravé a prospešné.

Ďalej predmet pracovné vyučovanie, na ktorom by deti získavali základné manuálne zručnosti, skutočne a reálne potrebné pre život a jeho koncepcia by mala byť opäť iná pre chlapcov a iná pre dievčatá.

Samozrejme, súčasťou výc****o – vzdelávacieho procesu by aj naďalej zostali predmety rozumového charakteru, avšak mal by sa výrazne znížiť ich časový rozsah a zároveň prehodnotiť obsahová štruktúra každého z nich.

V súčasnosti sú totiž žiaci doslova zahlcovaní obrovským množstvom samoúčelných informácií, ktoré v podstate slúžia iba pre učenie samotné. Pre reálny život sa z toho dá upotrebiť iba nepatrný zlomok, kým všetko ostatné nemá v skutočnosti absolútne nijaký praktický význam.

Cieľom nového spôsobu koncepcie výchovy a vzdelávania má byť osobnosť emocionálne a citovo bohato rozvinutá, osobnosť stojaca na pevných morálno – etických základoch, osobnosť s hlbokým, pozitívnym vzťahom k prírode a k jej ochrane, osobnosť znalá zásad správnej životosprávy, plne zodpovedná za svoje vlastné zdravie.

Jedine takýmto spôsobom rozvinutý ľudský jedinec totiž dokáže využiť nadobudnuté rozumové poznanie správnym spôsobom, čiže v prospech spoločnosti, v prospech celku.

Dovtedy, kým k takejto zmene systému výchovy a vzdelávania nedôjde, do toho času bude dnešný, pokrivený školský systém aj naďalej produkovať iba rozumovo zdatných jedincov, avšak s trestuhodne zanedbaným emocionálno – citovým a morálno – etickým rozmerom ľudskej osobnosti. Pre absenciu tohto rozmeru budú s takýmito deťmi permanentné problémy a to tým väčšie, čím budú deti staršie, ako to už možno dnes jasne vidieť na žiakoch vyšších ročníkov základných škôl, ktorí sa stávajú takmer nezvládnuteľnými. S deťmi v puberte boli problémy vždy, ale až v takejto miere, v akej je tomu dnes, to v dávnejších dobách prísnejšej morálky neexistovalo!

Je jasne, že v dlhodobejšom horizonte nemôže niečo podobného priniesť spoločnosti nikdy nič dobrého! Viď morálny kredit ľudí v súčasnej politike, v štátnej správe, v podnikateľskej sfére, ale trebárs i v zdravotníctve a podobne.

Je teda naozaj na čase zmeniť to a so zmenou treba začať od samotného základu, čiže od zmeny koncepcie výchovy a vzdelávania na základných školách a potom následne i na všetkých ostatných typoch škôl.

No a do času, kým bude celý školský systém nastavený správnym spôsobom by bolo dobré, keby si súčasní pedagógovia boli už teraz vedomí všetkých, vyššie uvedených skutočností, aby ich už dnes, pokiaľ je to len možné, zohľadňovali pri výkone svojej profesie ak chcú, aby mala ich námaha význam a aby deti, ktoré prejdú ich rukami boli pre spoločnosť naozaj prínosom a nie nešťastím. Nešťastím, zosobneným rozumovo zdatným, vzdelaným, ale citovo chudobným, chladným a egoistickým ľudským jedincom.

PS. Všimnime si, ako sa v súčasnosti prekrúcajú pojmy. V pedagogickej terminológii sa vraví o výc****o – vzdelávacom procese. Výchova má byť teda na prvom mieste a vzdelávanie až na druhom. Aká je však realita? Úplne opačná! Pre nadmieru vzdelávania nezostáva v školách čas na výchovu! Čiže na to, čo je prvoradé tak, ako nám to správne napovedá termín výc****o – vzdelávací proces.

M.Š. priaznivec stránky : odkaz
none
2
01.03.2010, 10:05
co sa tyka toho ehm vzdelavania,pokial pan M.Š sa nebude chcieť zapojiť do diskusie a viesť s diskutermi "dialog" ako ucitel s velkym U ,dla mna nie je vhodnym prikladom poucovat a zakladat temy ohladom rozvoja osobnosti,bo urcite bude stagnovat v komunikacii a vo vymene nazorov na danu problematiku,mal by prvorade zmenit svoj postoj k nam d.f. "studentom",bo od zaciatku tymto sposobom akejsi svojskej mlcanlivosti iba dava najavo akesi opovrhovanie a ignorovanie..
zly cestar je ten M.Š.
👍: dorota
none
3
01.03.2010, 10:19
Myrai, môžme to brať ako podnet na rozmýšľanie 🙂
V každom prípade by som chcela pripomenúť, že etickú a emočnú výchovu detí majú na starosť skôr rodičia, vedomostnú skôr škola. A potom - vždy veľmi záleží na osobnosti pedagóga, múdry a rozhľadený učiteľ vie ovplyvniť žiakov aj v takých stránkach výchovy, ktorá v podstate vôbec nespadá do rámca učiva daného predmetu.
To, že školstvo dostáva málo dotácií, každý schopnejší človek ide tam, kde sú schopní oceniť finančne jeho kvality, je ďalšia vec a podľa toho aj vyzerá úroveň nášho školstva...
none
5

3. Nadja 01.03.2010, 10:19

Myrai, môžme to brať ako podnet na rozmýšľanie 🙂
V každom prípade by som chcela pripomenúť, že etickú a emočnú výchovu detí majú na starosť skôr rodičia, vedomostnú skôr škola. A potom - vždy veľmi záleží na osobnosti pedagóga, múdry a rozhľadený učiteľ vie ovplyvniť žiakov aj v takých stránkach výchovy, ktorá v podstate vôbec nespadá do rámca učiva daného predmetu.
To, že školstvo dostáva málo dotácií, každý schopnejší človek ide tam, kde sú schopní oceniť finančne jeho kvality, je ďa...

01.03.2010, 12:22
ahoj Nadja,tak dobre,precitane a rozmyslam a urobim to co on...sa nevyjadrim k teme ..
none
6

5. 01.03.2010, 12:22

ahoj Nadja,tak dobre,precitane a rozmyslam a urobim to co on...sa nevyjadrim k teme ..

01.03.2010, 12:25
Myrai, to samozrejme môžeš... ale ak ti napadne niečo zaujímavé, tak to sem hoď - nie kvôli nemu, ale kvôli sebe a nám 🙂
none
7

6. Nadja 01.03.2010, 12:25

Myrai, to samozrejme môžeš... ale ak ti napadne niečo zaujímavé, tak to sem hoď - nie kvôli nemu, ale kvôli sebe a nám 🙂

01.03.2010, 12:29
kvoli nemu tak akurat zavirim temu..a mozem,aj tak sa neozve a mozme tu preberat aj dnesny vietor..
aj u teba je veterno ,vsak ? som dosla domov s novou fukanou v tomto roku
👍: Nadja
none
8

7. 01.03.2010, 12:29

kvoli nemu tak akurat zavirim temu..a mozem,aj tak sa neozve a mozme tu preberat aj dnesny vietor..
aj u teba je veterno ,vsak ? som dosla domov s novou fukanou v tomto roku

01.03.2010, 12:35
a mozno sa to iba nasrali ti jeho milacikovia na tunajsiu politiku,ale dufam ze ziadny dalsi stan a ani nic podobne nemaju v umysle tresnut na ludske lebky
mam ist von,nemam ist von ,mam ist von,nemam ist von so synom..hm byt ,ci nebyt doma,tot pre mna otazka..co ak ma M.S. pravdu a vonku to fukaju duchovne sily ?
none
9

8. 01.03.2010, 12:35

a mozno sa to iba nasrali ti jeho milacikovia na tunajsiu politiku,ale dufam ze ziadny dalsi stan a ani nic podobne nemaju v umysle tresnut na ludske lebky
mam ist von,nemam ist von ,mam ist von,nemam ist von so synom..hm byt ,ci nebyt doma,tot pre mna otazka..co ak ma M.S. pravdu a vonku to fukaju duchovne sily ?

01.03.2010, 12:40
Len bežkaj, vonku je celkom fajn, natiahnite čapice a šup
none
10

9. Nadja 01.03.2010, 12:40

Len bežkaj, vonku je celkom fajn, natiahnite čapice a šup

01.03.2010, 13:12
diky Nadji,o chvolicku s nim idem von a urobit mu pekny program na cely tyzden prazdnin ,ma asi polozi..
co sa tyka toho vzdelavania ,ja som zamilovana do Japonska a aj do ich vzdelavania deti,pretoze jedine ich vzdelavanie sa mi paci a najradsej by som bola ,keby sa takym sposobom vyucovalo aj na Slovensku,aj ked nie tak davno sa vyucovalo u nich systemom jutri kiokiu,ci kjokiu hm neviem ako sa to presne vola,ale zlyhal tento sposob vzdelavania,pretoze v zamestnani tato mladez a novacikovia,nedosahuju take vysledky ako zamestnanci vystudovani tym predoslym vzdelavacim systemom
none
11

10. 01.03.2010, 13:12

diky Nadji,o chvolicku s nim idem von a urobit mu pekny program na cely tyzden prazdnin ,ma asi polozi..
co sa tyka toho vzdelavania ,ja som zamilovana do Japonska a aj do ich vzdelavania deti,pretoze jedine ich vzdelavanie sa mi paci a najradsej by som bola ,keby sa takym sposobom vyucovalo aj na Slovensku,aj ked nie tak davno sa vyucovalo u nich systemom jutri kiokiu,ci kjokiu hm neviem ako sa to presne vola,ale zlyhal tento sposob vzdelavania,pretoze v zamestnani tato mladez a novacikovia...

01.03.2010, 13:15
hm nic mi nevyhadzuje google,mozno sa to vola uplne inac..sory
none
4
01.03.2010, 10:26
MŠ má chabé poznatky o súčasnom školstve.
Napríklad takí prváčikovia, prvoradé je, aby sa naučili čítať, písať, počítať. No popritom majú aj hudobnú výchovu, dramatickú výchovu, výtvarnú výchovu, tvorivé dielne, etickú výchovú, náboženstvo ako voliteľný predmet. A mnohé chodia aj do ĽŠU. A ku obedu dostávajú cielene niečo zdravé: musli tyčinku, jablkový džús, jogurt...

A inak, aby boli ľudia ľuďmi, na celkový vývoj mládeže v mnohom vplýva rodinné prostredie.
👍: Nadja
none
12
01.03.2010, 16:50
Výchova je predovšetkým na rodičoch, škola má hlavne vzdelávať. Určite je etická a podobné výchovy dôležitá, ale svojou dôležitosťou sa nevyrovná predmetom zaoberajúcich sa logikou. V školách sa učí dosť aj o životospráve, etike atď., ale čo to pomôže, keď dieťa príde domov, na večeru dostane niečo poriadne mastné a tato si napr. pri telke zase zanadáva na Rómov? Výchova je stále na rodičoch. Keď to nezvládajú, nech nemajú deti. Školský systém by sa mal zmeniť v iných smeroch
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 verzia : 1.05 ( 17.4.2024 8:30 ) veľkosť : 117 652 B vygenerované za : 0.116 s unikátne zobrazenia tém : 50 437 unikátne zobrazenia blogov : 906 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

odkaz Možno si myslíš, že programovanie je náročná činnosť a vyžaduje si nejaké špeciálne zručnosti... Ale nie je to celkom tak... Snáď každý z nás denno-denne programuje a ani si to neuvedomuje... Chceš ...

citát dňa :

Čo si nevysvetlil slovami, palicou nevyjasníš.