hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  rôzne  /  téma

Psychológia a politika

príspevkov
4
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 29.9.2012 12:50
posledná zmena 29.9.2012 15:20
1
29.09.2012, 12:50
Právě snaha představit čtenáři pokud možno nejúplnější obraz současné politické psychologie, patří k nejcennějším rysům poslední práce Oskara Krejčího. Kdo již dříve listoval některou ze čtrnácti knih tohoto politologa ví, že předkládání co nejvíce informací patří k jeho ctižádosti. Ve své poslední knize pak přímo tvrdí, že jeho cílem bylo pouze odstartovat výzkum v oblasti politické psychologie tím, že představí dosavadní výsledky bádání v této oblasti. Kniha je skutečně plná velkého množství informací o dosažených výsledcích výzkumu v oblasti hodnotové orientace politické člověka, jeho světonázorových představách, o politické socializaci, o přirozené agresivitě i přirozené solidaritě, od dělení lidstva na MY a ONI, ale i o skupinovém jednání či chování davu nebo o mezích lidského rozumu v politice. Výsledkem je, že čtenář pochopí, že snad za každou otázkou, o níž se přou ideologové různých politických stran, jsou desítky a možná stovky výzkumů psychologů. Ti se pokoušejí rozšifrovat tajemství politiky prostřednictvím studia zákonitostí chování a jednání osobnosti. Například
Výzkumy ukázaly, že po třech letech více než třetina respondentů si naprosto mylně pamatovala, kdo jim řekl o katastrofě raketoplánu Challenger v roce 1986 i o čase a místě sdělení; téměř další čtvrtina pak byla částečně mylná. Je-li tomu ta, co se vlastně učíme v hodinách dějepisu? A co teprve poznatky o snaze politiků přizpůsobit si informace svým vlastním myšlenkovým strukturám, převyprávět si nežádoucí informace či je přímo potlačit!
Podle experimentů Stanleyho Milgrama z počátku 60. let minulého století plných 65 % "normálních lidí" nakonec po výzvách autority pokračovalo v trestání provinilců až do jejich zdánlivého usmrcení. Jaká je tedy vlastně civilizovanost člověka a je skutečně nezvratná? Jaké jsou tedy možnosti obrany proti zneužívání moci, kde se vytváří psychické základy tzv. protofašismu a existuje obrana proti autoritářské osobnosti či možnost její léčby?
Podle závěrů třicetiletých výzkumů Lawrence Kohlberga pouze nepatrné množství lidí doroste do tak vysokého stadia mravního vývoje, že dokáží rozpoznat, co jsou lidská práva a dát jim přednost při orientaci svého rozhodování a jednání. Je v takovéto situaci vůbec možná politika lidských práv? Kde hledat státníky pro politiku lidských práv a jsou pro toto hledání vhodné demokratické nástroje, když značná část veřejnosti je manipulována už v procesu socializace?
Možná právě výzkumy tzv. autoritářské osobnosti, které probíhají v politické psychologii se zhruba od čtyřicátých let minulého století, by mohly v mnohém napomoci porozumění současné situaci v postsocialistických zemích. Tento výzkum zahájili představitelé frankfurtské školy, kteří po svých prvních výzkumech na tomto poli utekli před Hitlerem do Spojených států. Zjišťovali, jak je možné, že se ve veřejnosti objevují lidé s obrovskou netolerantností a se sklonem k fašizmu. I výzkumy jiných vědců, kteří na první vlnu zájmu o toto téma navázali, dokazují, že existují autoritářské osobnosti, které agresivně upřednostňují vlastní názor před názory jiného, svoje zájmy nad zájmy druhých. Jsou zároveň přesvědčeni, že mají morální právo svůj názor prosazovat, protože je nadřazený nad jiné; mají sklon k fundamentalismu. Zároveň se tyto osobnosti přizpůsobí autoritám a staví i nedokonalý zákon nad morálku. Tato bádání varují, že spousta lidí, kteří se v dobré víře hlásí k demokracii, jsou ve skutečnosti autoritářské osobnosti připravené kdykoliv potlačit jiný názor nebo jiné než standardní politické chování - třeba ve jménu svého vlastního konvenčního obrazu demokracie. Pozoruhodné na tom je, že tito lidé se zcela upřímně pokládají za demokraty. Nejsou schopni vlastní sebereflexí pochopit důsledky svého jednání a chybí jim skutečná vzdělanost a empatie.
Půl roku po vydání knihy lze shrnou i první zkušenosti z diskusí kolem ní. Bezesporu nejvíce zájmu přitahuje 7. kapitola s názvem Politický profesionál. Nemůže tomu být jinak: každý si rád prohlédne výsledky psychologických (případně psychiatrických) výzkumů týkajících se státníků a politiků obecně, prostě těch, kteří nás řídí - ať již chceme, nebo ne. A začíná-li tento přehled výsledků bádání upozorněním, že podle některých autorů propadají političtí profesionálové "politické narkomanii", je pozornost zajištěna. Podle této představy je zápas o moc spojen jak s velkými výdaji energie, tak i s obrovským uspokojením pocitu potřeby moci, seberealizace, statusu a odpovídajícím emocionálním stavem, způsobujícím odpovídající biochemické procesy. Politik si prý postupem času zvykne na takovouto biochemickou stimulaci, "je na politické jehle". A tak pro získání uspokojení potřebuje stále více moci, úcty, stále grandióznější politické projekty. Tento proces doprovází obdobná proměna osobnosti, jakou kreslí klinické diagnózy u lidí závislých na drogách: Nekritičnost k probíhajícímu dění, přeceňování vlastních idejí, podezřívavost a podobně. Zároveň pak ztráta mocenského postavení zpravidla zasáhne samotné fyziologické základy osobnosti, tedy i myšlení, chování a jednání. Jako průvodní jevy se pak mnohdy dostaví "abstinenční příznaky" v podobě hluboké deprese, ztráty sociální orientace, krize rodinných vztahů a podobně.
Oskar Krejčí i v této kapitole ukazuje na rizika takovéhoto pohledu na politika . Proto také po zmapování psychoanalytického přístupu ke studiu politických profesionálů navazuje jak úvahami autorů patřícím k jiným školám obecné psychologie tak i vlastním originálním shrnutím představy o motivaci politického chování. Přesto asi nejčastější výtka ke knize Politická psychologie (a to podle vyjádření autora i od psychologů a psychiatrů, kteří měli možnost číst první verzi rukopisu knihy) směřuje k tomu, že kniha příliš podléhá svodům psychoanalýzy. Krejčího repliky na tyto výtky zdůrazňují, že jeho práce respektuje východiska bádání v politické psychologii, která jsou spojena s psychoanalýzou. Zároveň připomíná, že v knize jsou rozsáhle pasáže věnovány například vývojové psychologii a hlavně kognitivní psychologii, které velmi výrazně přispěly k rozvoji politické psychologie zvláště v posledních desetiletích. Čtenář sám posoudí, zda tomu tak je.
Bylo by ale naivní dívat se na psychologii jako na nástroj řešení politických a ideologických sporů o tom, zda je člověk dokonalý či zdokonalitelný. Krejčího kniha mimo jiné ukazuje, že i psychologie přináší různé odpovědi na položené otázky. Že například psychoanalytické pohledy na politického člověka nemusejí odpovídat behaviorálním, kognitivním či humanistickým náhledům na motivy a schopnosti člověka. Že psychologie je více souborem cest k hledání porozumění politice, než jedna odpověď. A že je to též zatím nepochopená výzva, jak zkoumat politiku na Slovensku a v Česku.
Výzkumy hranic lidského rozumu a biopsychických zdrojů agresivity člověka mohou na humanisticky orientovaného čtenáře působit až depresivně. Politolog s klasickým vzděláním znejistí nad výzkumy hranic bio-psycho-sociální podstaty osobnosti, nad skeptickým pohledem na vývojové možnosti politického člověka. Je ale třeba říci, že Krejčí v knize mnohdy nedodržel to, co říká v předmluvě - že se chystá pouze informovat o politické psychologii bez toho, aniž by si činil nárok na vlastní komentář. Už struktura knihy, řazení kapitol i výzkumů nasvědčují tomu, že autor se nikterak nezřekl vlastní ideových "předsudků", že si zachoval své humanistické krédo. I proto se na závěr knihy můžeme dočíst, jak si představuje na základě výzkumů politické psychologie ideální politický režim, což je pasáž, která si zaslouží delší citaci:
"Možná lze za ideální režim pokládat ten, který je postaven na třech základech:
Podněcuje a umožňuje, aby všichni lidé vydávali ze sebe to, co je v nich nejlepší. Tak spoluvytváří podmínky pro nepřetržitý lidský rozvoj. Důležité není jen formování orgánů, které omezují sobecké jednání, ale i institucí, které rozvíjejí lidské ctnosti;
Usiluje o to, aby lidem dával pocit subjektivního uspokojení. Ten vyžaduje nejen naplnění sociálně-ekonomických potřeb na kulturní úrovni, tedy život ve společnosti usilující o uskutečnění základních principů spravedlnosti, ale i dobré vztahy v rodině a na pracovišti;
Vytváří politický systém, který otevírá kariéru pro mravně a intelektuálně nejvyspělejší jedince, duchovní aristokracii.
Takový režim, který připomíná antický ideál, zatím v Česku ani na Slovensku neexistuje. Otázkou zůstává, zda někde a někdy vůbec existovat může. I bez možnosti s jistotou odpovědět na tuto otázku lze tvrdit, že právě takovýto režim by měl být cílem politického snažení humanistů."
V celém textu knihy se pak prolíná autorovo přesvědčení, že "člověk není dokonalý, ale dokonalost člověka musí zůstat ideálem, cílem, smyslem politiky. . . Moderní humanismus je spojen s hledáním dokonalejšího člověka a zároveň s podmíněnou úctou k člověku nedokonalému."
Oskar Krejčí tedy opět otevřel nové dveře v politologii. Už jsem si zvykli, že ve vědeckých studiích i diplomových pracích je citována jeho Kniha o volbách, že jeho práce o mezinárodní politice jsou pokládány za samozřejmý základ, že se jeho jméno může objevit mezi klasiky geopolitiky. Teď vyzval politology, aby jej následovali na nové výzkumné pole.
odkaz
none
2
29.09.2012, 12:50
a nazorna ukazka pre priklad

Agentura Reuters dnes přinesla článek s titulkem In New York, defiant Ahmadinejad says Israel will be "eliminated" (Vzdorný Ahmadínežád v New Yorku řekl, že Izrael bude eliminován).

Ve skutečnosti Ahmadínežád ve svém projevu řekl:
"We don't even count them as any part of any equation for Iran. During a historical phase, they (the Israelis) represent minimal disturbances that come into the picture and are then eliminated."

(Dokonce s nimi [s Izraelci] ani nepočítáme jako s rovnocenným protivníkem pro Írán. Představují pro nás minimální vyrušení z klidu, které v celkovém obraze bude eliminováno [ve smyslu přehlédnuto]).

Vzhledem k tomu, že projev byl přednesen v angličtině, je jakékoli odvolání se na špatný překlad či nepochopení neopodstatněné a je zřejmé, že Reuters úmyslně překroutil Ahmadínežádova slova za účelem nasazení psi hlavy Ahmadínežádovi a budování argumentů pro napadení Íránu. Fujtajxl!

Jsem zvědav, kolik českých a slovenských médií tuto zprávu od Reuters převezme a vlezdoprdelisticky uveřejní.
Zdroj: odkaz
Reuters překrucuje Ahmadínežadova slova
none
3
29.09.2012, 14:06
uplne normalne spinave praktiky, klid ;D
none
4
29.09.2012, 15:20
Vysokí politici sú dobre vycvičení psychológmi,Svoje prejavy,gestá majú kvalitne vypracované,aby zdôrazňovali ich rečnenie. Naši sú aj v tomto pozadu,preto ich ľudia nemajú radi,lebo to jednoducho nevedia.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 verzia : 1.05 ( 15.4.2024 5:00 ) veľkosť : 94 306 B vygenerované za : 0.090 s unikátne zobrazenia tém : 46 670 unikátne zobrazenia blogov : 753 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Pretože si v mojich očiach vzácny a cenný a pretože ťa milujem .... Iz 43,4 Súhlasíte so mnou, že viac kresťanov dnes pozná Desatoro ako novú zmluvu o nezaslúženej Božej milosti? Keby ste sa prešli po Times Square v New Yorku, alebo pod Manderlou a...

citát dňa :

Radšej ísť do školy, ako nespať vôbec.