Predobrazy Panny Márie v Písme Svätom Starého zákona
Na začiatok treba povedať, že Písmo Sväté sa musí vykladať v súlade s celou náukou Cirkvi tak, ako to Cirkev prijala. Ani jedno miesto nemožno vykladať oddelene od celého Písma. Ak niekto vykladá Písmo Sväté tak, ako sa mu chce, potom tam môže "objaviť" čokoľvek a je vzdialený od pravdy.
Preto je toľko rozličných cirkví, denominácií a siekt, ktorých členovia sa odvolávajú na Písmo Sväté, každý si myslí, že má pravdu a navzájom učia úplne rozdielne teórie.
Nemožno vykladať Písmo akokoľvek, ale vždy v súlade s tým, ako sa to zhoduje s pokladom viery, ktorý prechádza z generácie na generáciu. Riadením Ducha Svätého Cirkev prijíma a odmieta niektorý výklad a ten, kto na to neberie ohľad, môže byť originálnym, ale nie je pravdivým.
Predobraz Panny Márie v pramatke Eve
O Eve nám hovorí kniha Genezis 2,18-25 a 3,1-22.
V čom je predobrazom Panny Márie? V tom, čo majú obidve spoločné: Obidve vyšli z Božích rúk krásne, čisté, nepoškvrnené. Obidve Boh obdaril svojou milosťou, milosťou posväcujúcou a mal v nich veľké zaľúbenie. Obidvom zveril veľkú úlohu. Adam dobre poznal úlohu svojej ženy a dal jej meno, ktoré dobre vystihovalo túto úlohu - Eva - matka živých. Mala svojim potomkom dávať život, nielen život telesný, ale tiež život milosti, život božích detí.
Tiež Mária je duchovnou matkou celého ľudstva. Tiež jej veľkou úlohou je sprostredkovávať život milostí všetkým ľuďom.
Obe - Eva i Mária -poli podrobené skúške. Evina skúška bola celkom ľahká. Eva žila v raji, mohla jesť všetky rajské plody, len z jedného stromu v raji nesmela jesť a tým dokázať svoju poslušnosť Bohu.
Skúška Panny Márie je oveľa ťažšia. Celý svoj život má prežiť v bolestiach a utrpení. A ako najväčší dôkaz svojej lásky prijíma zo stromu kríža božský plod - umučeného Ježiša. Eva a Mária sa ale nepodobajú v tom, ako obstáli v skúške. Eva padla a priniesla na svet hriech, bolesť a smrť. Mária obstála a sprostredkovala ľuďom nový život.
Nepriateľstvo ustanovujem medzi tebou a ženou, medzi tvojim potomstvom a jej potomstvom, ono ti rozšliape hlavu a ty mu zraníš pätu (Gn 3,15)
Sväté Písmo Starého i Nového zákona a úctyhodné podanie dávajú čoraz zreteľnejšie najavo úlohu Matky Spasiteľa v poriadku spasenia a nám ju takmer stavajú pred oči. Knihy Starého zákona nám opisujú dejiny spasenia, ako sa pomaly pripravuje príchod Kristov na svet. A tieto prvotné dokumenty, ako sa v Cirkvi čítajú a ako sa chápu vo svetle ďalšieho a plného Zjavenia, pozvoľna čoraz očividnejšie ukazujú postavu ženy, matky Vykupiteľa. V tomto svetle sa ona prorocky naznačuje už v prísľube, danom našim prarodičom po páde do hriechu, o víťazstve nad hadom (porov. II. vat. koncil, Lumen Gentium, č.55)
Žena naznačuje matku Vykupiteľa, ktorá dôverne prežíva ten istý zápas a to isté víťazstvo ako budúci Vykupiteľ proti hadovi zla. Je to zjavné prejavenie Božej vôle, aby žena prežívala rovnaké nepriateľstvo medzi sebou a hadom, ako jej vykupiteľský potomok. Tento zápas a víťazstvo proti hadovi naznačuje veľkolepé dielo vykúpenia vykonané Spasiteľom sveta, ako aj dôvernú spoluprácu matky Vykupiteľa na tomto akte spásy. Mária sa naozaj prorocky naznačuje už v tomto prísľube.
Mária bola od večnosti v úplnom a absolútnom protiklade voči satanovi, preto skrze svojho syna Vykupiteľa a s ním mala dôverný podiel na úplnom vykupiteľskom víťazstve nad satanom.
Cirkevní otcovia prvotnej Cirkvi dali bezprostredné potvrdenie o tomto písomnom proroctve predložením obrazu matky Ježišovej ako "Novej Evy". V ich učení Panna Mária bola Novou Evou, ktorá mala dôvernú účasť s "Novým Adamom", Ježišom Kristom, v obnovení nadprirodzeného života milosti, ktorý Adam a Eva stratili.
Dôverná a jedinečná úloha Márie, Ženy s potomkom Vykupiteľom, začiatok víťazstva nad hadom, sa už prorocky zjavuje na začiatku Písma Svätého.
V tomto proroctve je skryte obsiahnutá pravda o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie. Medzi hadom, satanom a Máriou je nepriateľstvo, hlboká priepasť, takže satan nemôže nijako poškvrniť jej dušu, ktorá nie je poznačená ani dedičným hriechom ani osobnými hriechmi.
odkaz