hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Čo je očistec a odkiaľ vieme, že nejaký očistec existuje? Po lopate vysvetlené.

príspevkov
139
zobrazení
1
tému vytvoril(a) 1.11.2016 07:32
posledná zmena 3.11.2016 00:55
1
01.11.2016, 07:32
Čo je očistec a odkiaľ vieme, že nejaký očistec existuje?
Existencia miesta očisťovania, na ktorom musia trpieť tí, čo síce boli v čase svojej smrti v stave posväcujúcej milosti, ale ešte si neodpykali všetky tresty za svoje hriechy a teda potrebujú ešte očisťovanie, je katolíckou dogmou. Toto očisťovanie sa je potrebné, nakoľko „Ale nič poškvrnené, nik, kto sa dopúšťa ohavnosti a lži, doň [do neba] nevojde, iba tí, čo sú zapísaní v Baránkovej knihe života.“ (Zjavenie 21, 27) Už v Starom zákone sa verilo v miesto očisťovania: „Svätá a nábožná to myšlienka! Preto nariadil túto zmiernu obetu za mŕtvych, aby boli zbavení hriechu.“ (2 Mak 12, 46) Aj v Novom zákone sa dajú nájsť niektoré miesta, z ktorých vyplýva existencia očistca. Ježiš hovorí: „Pokonaj sa včas so svojím protivníkom, kým si s ním na ceste, aby ťa protivník nevydal sudcovi a sudca strážnikovi a aby ťa neuvrhli do väzenia. Veru hovorím ti: Nevyjdeš odtiaľ, kým nezaplatíš do ostatného haliera.“ (Matúš 5, 25-26)
Cirkevní učitelia chápu pod týmto žalárom očistec, lebo z pekla je únik nemysliteľný, čo sa však tu pripúšťa ako možné. Napokon, existencii očistca nás učí aj tradícia. Kňaz a cirkevný otec Tertullianus hovorí už v treťom storočí o obetách za mŕtvych ako o apoštolskej tradícii. Svätý Ján Damascénsky hovorí v jednej zo svojich rečí o zosnulých: „Učeníci a apoštoli božského mesiáša učili, že je treba vykonávať v plodných, nepoškvrnených a oživujúcich Tajomstvách obety svätej omše pamiatku tých, čo usnuli ako veriaci.“ Už rozumné uvažovanie nám ukazuje, aká logická je existencia očistca, lebo mnoho ľudí umrie síce v stave priateľstva s Bohom, ale za svojho pozemského života sa dostatočne nesnažili o vlastnú svätosť a o pokánie za vlastné hriechy. Nie sú preto ešte pripravení, predstúpiť pred tvár nekonečne svätého Boha, ale musia najprv podstúpiť očistu svojej duše, aby tak dohnali to, čo na Zemi zanedbávali. Niektorí svätí, ktorým bolo darované nadprirodzené poznanie očistca nás ubezpečujú, že taká duša vo svetle Božej prítomnosti na onom svete spoznáva samu seba ako tú, ktorá potrebuje očistu. V tomto úplne jasnom sebapoznaní vo svetle prítomnosti Božej spočíva jej „súd“. Keďže teraz duše jasne spoznávajú, že vo svojom nedokonalom stave nie sú ešte pripravené vstúpiť pred Boží pohľad, z vlastného popudu sa s radosťou okamžite vrhajú do plameňov očistného ohňa.
Utrpenie duší v očistci
Tu na Zemi odmeňuje Boh naše obety a dobrovoľne znášané utrpenie veľmi veľkoryso a uspokojí sa s málom. Trpezlivo znášané utrpenie neslúži len ako pokánie za naše hriechy, ale prináša nám i zásluhy. Naproti tomu v očistci je utrpenie bez akejkoľvek zásluhy, bez akéhokoľvek prerušenia a bez akejkoľvek útechy. Utrpenia v očistci sú isto rozlične ťažké a dlhé, vždy podľa stavu, v akom sa nachádzala duša v čase svojej smrti. Niektoré duše očistcom len prebehnú, iné tam musia zotrvať veľmi dlho: roky, desaťročia alebo dokonca stáročia. Svätý Tomáš Aquinský, veľký teológ a učiteľ Cirkvi hovorí: „Oheň očistného miesta je ten istý, ako oheň pekla. Ten istý oheň, ktorý trýzni prekliatych, očisťuje aj duše v očistci.“ Svätý Tomáš Aquinský pokračuje: „Aj najmenší trest v očistci prekonáva všetko utrpenie tohto sveta.“ Vlastný trest pre dušičky spočíva v tom, že nesmú hľadieť na Boha. Keď sa duša po smrti oddelí od tela, celkom jasne spoznáva, že jej cieľom je len Boh, že len On je nadovšetko milovania hodný a všetko ostatné je bezvýznamné a zbytočné. Nesmúc ešte „vlastniť“ tohto Boha, snáď možno ešte dlho musiac čakať na hľadenie naňho je najväčšou mukou pre duše v očistci, spolu s bolestivou ľútosťou nad všetkými hriechmi a všetkým zanedbaným dobrom, čo predstavuje príčinu utrpenia. K tomu ešte prichádzajú ďalšie iné tresty - vždy podľa druhu hriechov, ktorými sa duša za svojho života previnila.
Ako už bolo povedané, dušičky sa do očistného ohňa vrhajú dobrovoľne, lebo sú tak nečisté a plné viny, že nedokážu zniesť pohľad Boží. Preto znášajú svoje ťažké útrapy v najdokonalejšej oddanosti a trpezlivosti. Svätý biskup a zakladateľ Kongregácie Najsvätejšieho Spasiteľa (Redemptoristi) Alfonz z Liguori píše: „Oveľa väčším, než utrpenie zmyslov v očistci je utrpenie, ktoré tam musia sväté duše znášať tým, že sú pozbavené hľadenia na svojho Boha. Lebo tieto duše zahoreli nielen prirodzenou, ale aj nadprirodzenou láskou k Bohu a tak sú silno priťahované k spojeniu so svojim najvyšším Dobrom, že, vidiac samé seba zdržiavané vlastnou vinou, pociťujú takú prudkú bolesť, že by ich tá bolesť mohla v ktorýkoľvek okamih zabiť, ak by len mohli umrieť.“
Svätý John Fischer povedal: „Úbohé dušičky patria medzi najhlbších znalcov pozemskej biedy a ľudského bytia. Keďže žijú v nám ešte neprístupnom zakúšaní Boha, sú naplnené silou lásky k nám a sú najvernejšími priateľmi obzvlášť tým ľuďom, ktorí im skrz modlitbu a obetu skracujú ich cestu k hľadeniu na Boha.“
Svätý Augustín hovorí: „Modlitba je kľúčom, ktorým otvárame dušičkám nebeskú bránu.“
Arcibiskup Lefebvre píše vo svojej duchovnej rukoväti: „Ak sa chceme dostať do súladu s duchom katolíckej Cirkvi, musíme pamätať na duše v (tomto) očistci s pravou pobožnosťou, keďže aj my sami sa tam so všetkou pravdepodobnosťou budeme musieť zdržiavať, či už na kratší alebo na dlhší čas. Prajme si, aby to bolo znakom našej vyvolenosti.“
Záverom slová Svätej Kataríny z Janova: „Kto si svoje hriechy odpyká v tomto živote, splatí pár haliermi vinu za 1000 dukátov. Kto si ale svoje viny odpyká až v budúcom živote, ten zaplatí 1000 dukátov namiesto pár halierov.“
Je možné uviesť ešte veľa citátov veľkých svätcov, či učiteľov Cirkvi, ktorí vyjadrujú potrebu a účinok pobožnosti k dušičkám v očistci.
Ako a prečo sa máme modliť za úbohé duše v očistci?
Keďže duše v očistci si sami sebe vo svojej najkrajnejšej núdzi a biede nedokážu zabezpečiť a získať ani najmenšiu úľavu, nekonečne a bez ustania túžia po záchrane a pomoci. Nám, katolíkom, sú ale k dispozícii všetky poklady Cirkvi, so všetkými zásluhami utrpenia Pána Ježiša Krista, s nimi môžeme s ľahkosťou získať pre dušičky útechu a úľavu, ba dokonca úplné oslobodenie. Čím úbohejší niekto je, tým viac sme povinní mu pomôcť. Kto ale môže byť úbohejší ako ten, čo zažíva najhroznejšie muky? Katolícka Cirkev nám dáva k dispozícii rozličné prostriedky milosti, akými sú modlitba, pohreb, Requiem v tridentskom ríte a napokon odpustky. Tak môžeme pomôcť jednoduchým, no nekonečne účinným spôsobom! Obzvlášť v mesiaci november zabezpečuje Katolícka Cirkev denne všetkým tým, čo navštívia od 1. do 8. novembra cintorín, za obvyklých podmienok (spoveď v priebehu tohto času, denné prijímanie Eucharistie, žiadna náklonnosť k hriechu, modlitba Vyznania viery a Otčenáša) úplné odpustky pre zosnulých v očistci. Cez to všetko môžu byť takéto odpustky za tých istých podmienok získané aj pri návšteve kostola v deň dušičiek (2. november, vrátane predchádzajúceho dňa Všetkých svätých od 12. hodiny). Ak jedna z podmienok nie je splnená, získajú sa čiastočné odpustky. Takéto odpustky môžu byť získané návštevou cintorína aj vo zvyšné dni v priebehu roka, a to aj viac ráz.
Je dôležité, vykonávať túto výnimočnú pobožnosť v prospech najopustenejších duší po celý rok. Jedného dňa budeme i my stáť pred súdnou stolicou Božou a potom tiež túžobne očakávať modlitby živých a dôverovať v ich srdečnú a veľkorysú pomoc. Túto milosť si môžeme ale sami zaslúžiť už aj tu na Zemi, keď sa spojíme s dušičkami v očistci. No mimo vlastného osohu pre nás samých a osohu pre duše v očistci musí byť tým posledným a najvyšším úmyslom nášho jednania Sláva a Veleba Boha, ktorá je týmto podporovaná.
Preložil Ladislav Hajdu
none
3

1. 01.11.2016, 07:32

Čo je očistec a odkiaľ vieme, že nejaký očistec existuje?
Existencia miesta očisťovania, na ktorom musia trpieť tí, čo síce boli v čase svojej smrti v stave posväcujúcej milosti, ale ešte si neodpykali všetky tresty za svoje hriechy a teda potrebujú ešte očisťovanie, je katolíckou dogmou. Toto očisťovanie sa je potrebné, nakoľko „Ale nič poškvrnené, nik, kto sa dopúšťa ohavnosti a lži, doň [do neba] nevojde, iba tí, čo sú zapísaní v Baránkovej knihe života.“ (Zjavenie 21, 27) Už v Starom zák...

01.11.2016, 14:44
"Cirkevní učitelia chápu pod týmto žalárom očistec" >>> Ja zas chápem, že to očistec nie je, ale je to niečo na spôsob 40 ročného putovania Izraelitov púšťou (ku ktorému boli odsúdení) prv, než došli do zasľúbenej Zeme. (Ku ktorému boli odsúdení za svoje reptanie)
none
2
01.11.2016, 12:43
My máme očistec ale voláme to kúpelňa......
none
4
01.11.2016, 14:53
Správne si to napísala. Takto to platí v katolíckej náuke. V biblickej náuke (a rovnako v samotnej Biblii) sa však žiadne miesto očisťovania od hriechov nikde neuvádza.

Katolícka cirkev chápe očistec ako miesto, kde tí, ktorí zomreli v stave milosti (nie teda tí, ktorí zomreli v stave smrteľného hriechu) idú a tam sa očistia v ohni.

Kedysi sa predávali odpustky, aby skrátili toto utrpenie a boli uvedené aj konkrétne roky. Dnes sa už nepredávajú priamo, ani nie sú uvedené roky. Predávajú sa nepriamo, keď ľudia platia za zádušné omše. Od 2011 sa platí 5e, môže sa viac aj menej, ale zaplatiť treba alebo sa to aspoň očakáva.

Stále je to teda zdroj príjmov a byrokracie napriek tomu, že by stačilo, ak by pápež vyhlásil plnomocné odpustky napríklad za pomodlenie sa Zdravas Mária. Stačilo by sa pomodliť Zdravas, ísť na spoveď, na príjimanie, pomodliť sa na jeho úmysel, získať tak úplné odpustky a venovať ich mŕtvemu. Dvadsať Zdravasov a celá rodina je von z očistca. Duše by boli spokojné, kňazi mali menej byrokracie a ľudia neboli toľko závislí od kňazov. Prečo to pápež takto neurobí a zbytočne nechá trýzniť ľudí v očistci?

Teologicky je očistec nedokázateľný. Ježiš o ňom nehovoril, ani apoštoli, dokonca ani Starý zákon. Ani jedenkrát sa o ňom nehovorí. Písmo musím čítať s vedomím, že očistec existuje a potom niektoré verše poriadne ohnúť, aby som toto učenie dokázal podporiť.

Ono samotný očistec (ako miesto utrpenia) v učení Ježiša Krista a apoštolov nie je vôbec potrebný. Potrebný je iba pre učenie katolíckej cirkvi, ktoré sa od toho Ježišovho značne líši.

Ak totiž verím, že v spovedi (v akte úplne bez biblického základu a jedinej spomienky v Písme) mi kňaz (špeciálna kasta veriacich a ďalší nebiblický koncept) sprostredkuje odpustenie hriechov, ale nie trestov, tak sa tých trestov potrebujem nejako zbaviť. Odpustky a očistec je teda určitá nevyhnutnosť. Bez neho totiž nemám odpoveď na to, čo sa stalo s trestami za hriechy.

Výsledok? Ľudia, ktorých telá ležia na cintoríne čakajú buď na nové nebo a novú zem alebo na ohnivé jazero. V očistci nie je ani jeden z nich.
👍: milky945
none
5

4. toman 01.11.2016, 14:53

Správne si to napísala. Takto to platí v katolíckej náuke. V biblickej náuke (a rovnako v samotnej Biblii) sa však žiadne miesto očisťovania od hriechov nikde neuvádza.

Katolícka cirkev chápe očistec ako miesto, kde tí, ktorí zomreli v stave milosti (nie teda tí, ktorí zomreli v stave smrteľného hriechu) idú a tam sa očistia v ohni.

Kedysi sa predávali odpustky, aby skrátili toto utrpenie a boli uvedené aj konkrétne roky. Dnes sa už nepredávajú priamo, ani nie sú uvedené roky....

01.11.2016, 15:01
Z poslednej vety vyplýva, že si Svedok Jehovov alebo Adventista Siedmeho dňa. (Ale inak súhlasím)
none
6

5. 01.11.2016, 15:01

Z poslednej vety vyplýva, že si Svedok Jehovov alebo Adventista Siedmeho dňa. (Ale inak súhlasím)

01.11.2016, 15:02
oprava: z predposlednej...
none
7

5. 01.11.2016, 15:01

Z poslednej vety vyplýva, že si Svedok Jehovov alebo Adventista Siedmeho dňa. (Ale inak súhlasím)

01.11.2016, 15:21
Nie nevyhnutne, že?
none
8

7. 01.11.2016, 15:21

Nie nevyhnutne, že?

01.11.2016, 15:31
Rád sa nechám prekvapiť tým, čo svet ešte nevidel. (ak teda platí, že Ludwig != toman) 🙂
none
9

8. 01.11.2016, 15:31

Rád sa nechám prekvapiť tým, čo svet ešte nevidel. (ak teda platí, že Ludwig != toman) 🙂

01.11.2016, 15:36
Čakal som že prídeš s podobnou rovnicou... Máš obmedzený pohlad keď dokážeš rozlišovať len medzi bielou a čiernou.
none
10

9. 01.11.2016, 15:36

Čakal som že prídeš s podobnou rovnicou... Máš obmedzený pohlad keď dokážeš rozlišovať len medzi bielou a čiernou.

01.11.2016, 15:37
Nie som prvý, kto podobnú rovnicu vytvoril. (Máš nejakú krátku pamäť)
none
11

10. 01.11.2016, 15:37

Nie som prvý, kto podobnú rovnicu vytvoril. (Máš nejakú krátku pamäť)

01.11.2016, 15:38
(...a okrem toho je to nerovnica) != znamená v C++ "nerovná sa"
none
15

5. 01.11.2016, 15:01

Z poslednej vety vyplýva, že si Svedok Jehovov alebo Adventista Siedmeho dňa. (Ale inak súhlasím)

01.11.2016, 16:31
Schéma kresťanstva je komplikovanejšia ako katolíci, jehovisti a adventisti.

Existujú v podstate iba dve skupiny kresťanov. Tí, ktorí veria na Biblia + niečo (Biblia + Tradícia = katolíci, Biblia + Watchtower Society = jehovisti, Biblia + proroctvá Whiteovej = adventisti, Biblia + kniha Mormon = mormoni) a tí, ktorí veria na Biblia + nič. Katolíci, jehovisti a adventisti patria do prvej skupiny. Ja patrím do tej druhej.
none
28

15. toman 01.11.2016, 16:31

Schéma kresťanstva je komplikovanejšia ako katolíci, jehovisti a adventisti.

Existujú v podstate iba dve skupiny kresťanov. Tí, ktorí veria na Biblia + niečo (Biblia + Tradícia = katolíci, Biblia + Watchtower Society = jehovisti, Biblia + proroctvá Whiteovej = adventisti, Biblia + kniha Mormon = mormoni) a tí, ktorí veria na Biblia + nič. Katolíci, jehovisti a adventisti patria do prvej skupiny. Ja patrím do tej druhej.

01.11.2016, 18:27
Takže vždy neomylný foton sa nám opäť zmýlil, zdá sa...
none
68

28. 01.11.2016, 18:27

Takže vždy neomylný foton sa nám opäť zmýlil, zdá sa...

02.11.2016, 11:04
Možno existujú dakde v amerike aj ďalšie hnutia popierajúce peklo, raj, dušu a posmrtný život. U nás však poznáme len tieto 2.
none
100

68. 02.11.2016, 11:04

Možno existujú dakde v amerike aj ďalšie hnutia popierajúce peklo, raj, dušu a posmrtný život. U nás však poznáme len tieto 2.

02.11.2016, 12:30
On ale nepopiera peklo, raj, dušu a posmrtný život, ty mudrc. Chytíš sa jednej vety čo napísal a robíš predčasné závery, ako sa ukázalo.
none
103

100. 02.11.2016, 12:30

On ale nepopiera peklo, raj, dušu a posmrtný život, ty mudrc. Chytíš sa jednej vety čo napísal a robíš predčasné závery, ako sa ukázalo.

02.11.2016, 12:39
Ano, mohlo sa len jednať o nedostatočný popis. Písal som "z tej vety to vyplýva" (čo je pravda). Samozrejme, že som sa mohol pomýliť v tom, že je svedok. Preto som predbežne ani nič stého netvrdil.
none
67

15. toman 01.11.2016, 16:31

Schéma kresťanstva je komplikovanejšia ako katolíci, jehovisti a adventisti.

Existujú v podstate iba dve skupiny kresťanov. Tí, ktorí veria na Biblia + niečo (Biblia + Tradícia = katolíci, Biblia + Watchtower Society = jehovisti, Biblia + proroctvá Whiteovej = adventisti, Biblia + kniha Mormon = mormoni) a tí, ktorí veria na Biblia + nič. Katolíci, jehovisti a adventisti patria do prvej skupiny. Ja patrím do tej druhej.

02.11.2016, 11:02
Peklo a raj po smrti však popierajú iba spomenuté.
none
12

4. toman 01.11.2016, 14:53

Správne si to napísala. Takto to platí v katolíckej náuke. V biblickej náuke (a rovnako v samotnej Biblii) sa však žiadne miesto očisťovania od hriechov nikde neuvádza.

Katolícka cirkev chápe očistec ako miesto, kde tí, ktorí zomreli v stave milosti (nie teda tí, ktorí zomreli v stave smrteľného hriechu) idú a tam sa očistia v ohni.

Kedysi sa predávali odpustky, aby skrátili toto utrpenie a boli uvedené aj konkrétne roky. Dnes sa už nepredávajú priamo, ani nie sú uvedené roky....

01.11.2016, 15:47
Co je očistec a biblické základy pro učení o očistci

Výraz očistec či jeho definice nejsou explicitně obsaženy v Písmu. V Písmu jsou na skutečnost očistce určité narážky a z dalších míst skutečnost očistce logicky vyplývá.

V učení katolické církve se hovoří, že v případě pekla i nebe se jedná o stav („Nebe je konečným cílem a uskutečněním nejhlubších tužeb člověka, stav svrchovaného a konečného štěstí."[1]), tak podobně je tomu i s očistcem („Očistec je především stavem duše, a proto nevyžaduje místo..."[2]), který lze chápat jako „dozrávání" ještě ne zcela dokonalého člověka do jeho věčné a konečné podoby vykoupení v Kristu. Jak říká Katechismus katolické církve: „Ti, kdo umírají v Boží milosti a přátelství, ale nejsou dokonale očištěni, i když jsou si jisti svou věčnou spásou, jsou po smrti podrobeni očišťování, aby dosáhli svatosti nutné ke vstupu do nebeské radosti."[3]

ocistec-2-men-2.jpgZákladním předpokladem pro učení o „posmrtném očišťování" je totiž výrok Písma: „bez svatosti nikdo nespatří Pána" (Žid 12,14), a otázkou je: Je každý, kdo za svého života přijal spásu skrze víru v Ježíše Krista a v jeho dílo, v okamžiku smrti „svatý, jako je svatý Hospodin" (srov. např. 1P 1,16)? Umírá každý věřící v takové svatosti, jakou má sám Hospodin? Pokud ne, přechází po smrti do „stavu očišťování" od svých dosavadních nedokonalostí, aby byl vposledku „svatý, jako je svatý Hospodin", aby jeho lidská vůle byla sjednocena s vůlí Boží. A čím je takový člověk očišťován? Ohněm, kterým je sám Bůh (viz např. Ex 3, Dt 4,24) a který Kristus přišel uvrhnout na zem (Lk 12,49). Ten oheň je neúprosností posledního soudu, kdy každá nedokonalost a hříšná skrytost v člověku vychází najevo v žáru a světle tohoto ohně, a vše, co se protiví Boží svatosti, je tímto žárem Boha „spáleno". Tím ohněm je sám Bůh a kdo ho skrze radostnou zvěst nepřijme do svého srdce, stane se mu tento oheň ohněm věčného zatracení, neboť nebude-li tento oheň hořet v člověku, bude člověk, jenž tento oheň odmítnul, hořet v tomto ohni ke svému věčnému utrpení.

Dalo by se shrnout, že očistec je stavem či procesem očišťování pro ty, kteří řekli Bohu své „ano", avšak nedošli ve svém pozemském putování takové dokonalosti (tj. svatosti), která panuje na věky v nebi. Poněvadž však již díky svému „ano" danému Bohu mají účast na spasení a věčném životě, ale zároveň nejsou ve stavu dokonalé nebeské svatosti, je nezbytně nutné, aby po své tělesné smrti před svým vstupem do věčné blaženosti a svatosti dokončili tento proces posvěcení a proměny v nebeskou dokonalost, a tento proces se nazývá „očistec", o němž nikdy nelze říci, „jak dlouho" trvá, ale je víceméně jasné, „co" se v jeho „průběhu" děje, tj. očišťování od nedokonalostí.

Jak již bylo řečeno, samotná skutečnost „posmrtného očišťování" je implicitně vyjádřena již v Písmu, především výroky Ježíše Krista či Jan Křtitele o „křtu ohněm" apod. (např. Mt 3,11-12, Mk 9,49), ale i výroky apoštola Pavla (1Kor 3, především verš 15). Dalšími výroky jsou Kristova slova o možnosti odpuštění „v tomto věku", ale i ve „věku budoucím" (Mt 12,31).
odkaz
none
16

12. 01.11.2016, 15:47

Co je očistec a biblické základy pro učení o očistci

Výraz očistec či jeho definice nejsou explicitně obsaženy v Písmu. V Písmu jsou na skutečnost očistce určité narážky a z dalších míst skutečnost očistce logicky vyplývá.

V učení katolické církve se hovoří, že v případě pekla i nebe se jedná o stav („Nebe je konečným cílem a uskutečněním nejhlubších tužeb člověka, stav svrchovaného a konečného štěstí."[1]), tak podobně je tomu i s očistcem („Očistec je především stavem duše, a...

01.11.2016, 16:58
Uvedené verše sú buď vytrhnuté z kontextu alebo poskladané nesprávne.

Posmrtné očisťovanie sa nedá dokázať veršom Žid 12,14, lebo Pavol to píše žijúcim.

V Lk 12,49 Ježiš oheň vrhol na zem, nie do očistca. Ak očistec nie je na zemi, potom je tento verš irelevantný.

V Mt 3,11 sa jedná o krst ohňom, nie o trestanie alebo očisťovanie ohňom
V Mt 3,12 ide o neuhasiteľný oheň = peklo (oheň očistca musí po poslednom súde raz logicky zhasnúť), pre porovnanie, že čo znamená neuhasiteľný oheň pozri Mk 9,45

Mk 9,49 je lepší verš, ale očistec sa z neho vyčítať nedá. Ak má byť každý osolený ohňom, tak nikto nepríde do neba na priamo, čo protirečí Ježišovým slovám lotrovi, ktorý má už dnes s ním byť v raji. Za jeho skutky ho muselo čakať veľmi veľa očistca. Nasledujúci verš (50) vyvracia, že by sa solenie ohňom týkalo mŕtvych.

1 Kor 3,15 je pekný verš, ale stále prislabý, aby sa čo len okrajom dotkol učenia o očistci. Dielo, ktoré bude horieť, bude v ten deň (pozri verš 13) = v deň posledného súdu. Očistec sa dá z tohto verša vyčítať, ak ho poriadne ohnem na stranu.

Hriech proti Duchu Svätému v Mt 12,31-32, tak ten už vôbec nenaznačuje očistec. Ten skôr očistcu priťažuje, lebo hovorí, že odpustenia niet. Takže načo očistec?

Spolu sčítané a zrátané = ani jeden verš nehovorí o očistci a ani nepodporuje očistec. Týmito veršami sa dá argumentovať iba ak už dopredu poviem, že očistec existuje a aspoň náznakom sa ho snažím z Písma kúzlením s veršami získať a podporiť.
👍: milky945
none
17

4. toman 01.11.2016, 14:53

Správne si to napísala. Takto to platí v katolíckej náuke. V biblickej náuke (a rovnako v samotnej Biblii) sa však žiadne miesto očisťovania od hriechov nikde neuvádza.

Katolícka cirkev chápe očistec ako miesto, kde tí, ktorí zomreli v stave milosti (nie teda tí, ktorí zomreli v stave smrteľného hriechu) idú a tam sa očistia v ohni.

Kedysi sa predávali odpustky, aby skrátili toto utrpenie a boli uvedené aj konkrétne roky. Dnes sa už nepredávajú priamo, ani nie sú uvedené roky....

01.11.2016, 17:01
toman 5, zaujal ma posledný odsek / predposledná veta. Chcem sa spýtať na ohnivé jazero, ako ho chápeš, čo to je? Ja mám nejakú predstavu, len si to chcem porovnať.
none
20

17. milky945 01.11.2016, 17:01

toman 5, zaujal ma posledný odsek / predposledná veta. Chcem sa spýtať na ohnivé jazero, ako ho chápeš, čo to je? Ja mám nejakú predstavu, len si to chcem porovnať.

01.11.2016, 17:40
Ježiš nám nedáva ani rozmery, ani teplotu, ak sa na to pýtaš 🙂

Ježiš však hovorí, že lepšie je si vylúpnuť oko alebo odseknúť ruku ako tam skončiť. Že je to tma, kde je plač a škrípanie zubami. Biblia hovorí, že ohnivé jazero je druhá smrť.

Teraz uvediem príklad, ktorý je aspoň podľa mňa dostatočne hrozivá predstava (pripomeniem, že toto v Biblii nie je napísané, ani to nie je učenie, ktoré by som chcel alebo vedel podoprieť pár vytrhnutými veršami):

Ohnivé jazero je niečo ako odsúdenie na doživotie do cely, z ktorej nemôžeš nikdy odísť, ani na vychádzku, ani do telocvične, ani nikde inde. V tej cele je televízor, kde sa ti dookola premieta a pripomína záznam tvojho života a všetky udalosti, v ktorých ti Boh ponúkal spásu. Vidíš tam napríklad ako ti niekto dal leták a ty si ho zahodil, ako ti niekto chcel povedať o Bohu, ale si nemal čas, ako si si prečítal príspevok v diskusii a s hnusom ho odmietol. Sedíš tam, vieš, že nikdy odtiaľ neodídeš a dookola je ti pripomínané koľkokrát si mal šancu sa tomu vyhnúť a ako veľmi dobrý je Boh, ktorý ti dal toľko šancí. A že je to iba tvoja vina, že si tam. Je to večná beznádej. Je to vedomie toho, že už nikdy nebudeš mať druhú šancu, že si tam natrvalo a môžeš si za to sám. Budeš plakať od žiaľu a škrípať zubami od hnevu, ale nebudeš si vedieť pomôcť. Budeš tam chodiť v kruhu, kričať, búchať do mreží, nadávať, plakať a hlavne nenávidieť seba samého vediac, že to nikdy neskončí. Tak takto nejako.
none
21

20. toman 01.11.2016, 17:40

Ježiš nám nedáva ani rozmery, ani teplotu, ak sa na to pýtaš 🙂

Ježiš však hovorí, že lepšie je si vylúpnuť oko alebo odseknúť ruku ako tam skončiť. Že je to tma, kde je plač a škrípanie zubami. Biblia hovorí, že ohnivé jazero je druhá smrť.

Teraz uvediem príklad, ktorý je aspoň podľa mňa dostatočne hrozivá predstava (pripomeniem, že toto v Biblii nie je napísané, ani to nie je učenie, ktoré by som chcel alebo vedel podoprieť pár vytrhnutými veršami):

Ohnivé jazero je ...

01.11.2016, 17:44
si mal videnie?
none
22

20. toman 01.11.2016, 17:40

Ježiš nám nedáva ani rozmery, ani teplotu, ak sa na to pýtaš 🙂

Ježiš však hovorí, že lepšie je si vylúpnuť oko alebo odseknúť ruku ako tam skončiť. Že je to tma, kde je plač a škrípanie zubami. Biblia hovorí, že ohnivé jazero je druhá smrť.

Teraz uvediem príklad, ktorý je aspoň podľa mňa dostatočne hrozivá predstava (pripomeniem, že toto v Biblii nie je napísané, ani to nie je učenie, ktoré by som chcel alebo vedel podoprieť pár vytrhnutými veršami):

Ohnivé jazero je ...

01.11.2016, 17:51
Aha, tak na tom sa nezhodneme, ja to chápem inak, úplne inak, ... zamysli sa nad tým, ako to vyzerali v skutkoch 2 na turíce, keď zostúpil duch boží na niektorých prítomných. Myslím, že to vyzeralo ako ohnivé jazero.

Sk 2,3: A ukázaly sa im rozdeľujúce sa jazyky jako čo by jazyky ohňa, a sadol na jedného každého z nich.
none
26

22. milky945 01.11.2016, 17:51

Aha, tak na tom sa nezhodneme, ja to chápem inak, úplne inak, ... zamysli sa nad tým, ako to vyzerali v skutkoch 2 na turíce, keď zostúpil duch boží na niektorých prítomných. Myslím, že to vyzeralo ako ohnivé jazero.

Sk 2,3: A ukázaly sa im rozdeľujúce sa jazyky jako čo by jazyky ohňa, a sadol na jedného každého z nich.

01.11.2016, 18:24
milky:

Letnice v Skutkoch s ohnivým jazerom nemajú nič spoločné. Ohnivé jazero popisujú verše Zjv 19,20 a Zjv 20,10+. Je to miesto utrpenia, nie ohnivé jazyky nad hlavami. Ohnivé jazero je druhá smrť a skončia v ňom ľudia opísaní v Zjv 21,8. Teda tak to hovorí Biblia a nemyslím, že je tam priestor na nedorozumenie alebo spojenie s Letnicami. Ohnivé jazero určite nie je dočasná vec v zmysle očistec alebo očistenie ducha, ale večná vec (porov. Zjv 14,10-11)
none
31

26. toman 01.11.2016, 18:24

milky:

Letnice v Skutkoch s ohnivým jazerom nemajú nič spoločné. Ohnivé jazero popisujú verše Zjv 19,20 a Zjv 20,10+. Je to miesto utrpenia, nie ohnivé jazyky nad hlavami. Ohnivé jazero je druhá smrť a skončia v ňom ľudia opísaní v Zjv 21,8. Teda tak to hovorí Biblia a nemyslím, že je tam priestor na nedorozumenie alebo spojenie s Letnicami. Ohnivé jazero určite nie je dočasná vec v zmysle očistec alebo očistenie ducha, ale večná vec (porov. Zjv 14,10-11)

01.11.2016, 18:45
Ohnivé jazero je vlastne neuhasiteľný oheň , možno ich zameniť lebo obidva názvy označujú Boha. No ak je neuhasiteľný oheň, prečo si myslíš, že je aj neuhasiteľný človek / duša / duch, ktorý bude večne "horieť"? Všetko stvorené sa dá zničiť / spáliť.
none
32

31. milky945 01.11.2016, 18:45

Ohnivé jazero je vlastne neuhasiteľný oheň , možno ich zameniť lebo obidva názvy označujú Boha. No ak je neuhasiteľný oheň, prečo si myslíš, že je aj neuhasiteľný človek / duša / duch, ktorý bude večne "horieť"? Všetko stvorené sa dá zničiť / spáliť.

01.11.2016, 19:41
Máš pravdu, že ohnivé jazero je neuhasiteľný oheň, ale nemáš pravdu, že Boh je v Biblii opísaný ako neuhasiteľný oheň (prípadne daj verš, ktorý to podľa teba dokazuje). Boh sa objavuje v horiacom kríku, ale nie je tým horiacim kríkom, ani tým ohňom. Takže ich zameniť nie je možné. Neuhasiteľný oheň je iba jeden = ohnivé jazero.

To, že bude diabol, šelma, falošný prorok a všetci nezapísaní v knihe života večne trpieť v ohnivom jazere (neuhasiteľnom ohni) hovorí Ježiš v Zjavení. Ako to technicky vyrieši, tak o tom nás neinformuje. Rovnako nám nehovorí ako technicky spraví nové nebo a novú zem.

Pri ceste za spásou by som sa tým však príliš nezaoberal. Nie je nutné poznať všetky technické detaily, aby bol človek spasený. Spása je z viery (Ef 2,8-9), ktorú predchádza pokánie (Mk 1,15). Ak to dokážeš, snaž sa pochopiť svoju vlastnú hriešnosť. A keď už si pri tom Zjavení, skús si pozrieť, či aj ty nepatríš do ohnivého jazera (Zjv 21,8).

Ak áno, pros Ježiša o zľutovanie ako toho, kto ťa bude súdiť (Jn 5,22). Ako toho, kto ťa jediný dokáže zmieriť s Bohom. Pros z celej sily a volaj na Pána, aby ťa zachránil. Ak bude Ježiš chcieť, ak budeš naňho volať naozaj z hĺbky svojej duše, zmiluje sa nad tebou, zachráni ťa, oslobodí ťa od tvojich hriechov a to, čo ti je teraz v Písme neznáme, tak to pred tebou ožije a pochopíš. Budeš mať uši a budeš počuť.
none
56

20. toman 01.11.2016, 17:40

Ježiš nám nedáva ani rozmery, ani teplotu, ak sa na to pýtaš 🙂

Ježiš však hovorí, že lepšie je si vylúpnuť oko alebo odseknúť ruku ako tam skončiť. Že je to tma, kde je plač a škrípanie zubami. Biblia hovorí, že ohnivé jazero je druhá smrť.

Teraz uvediem príklad, ktorý je aspoň podľa mňa dostatočne hrozivá predstava (pripomeniem, že toto v Biblii nie je napísané, ani to nie je učenie, ktoré by som chcel alebo vedel podoprieť pár vytrhnutými veršami):

Ohnivé jazero je ...

02.11.2016, 06:05
Ja neverím vo večnú klietku. Jazero horiace ohňom je druhá smrť. A smrť je spánok. Pri vzkriesení z mŕtvych budú ľudia zo spánku smrti prebudení a súdení. Jedni vojdú do večného života, druhí budú odsúdení. A trestom pre hriešnikov bude večná smrť, lebo mzdou hriechu je smrť.
none
60

56. 02.11.2016, 06:05

Ja neverím vo večnú klietku. Jazero horiace ohňom je druhá smrť. A smrť je spánok. Pri vzkriesení z mŕtvych budú ľudia zo spánku smrti prebudení a súdení. Jedni vojdú do večného života, druhí budú odsúdení. A trestom pre hriešnikov bude večná smrť, lebo mzdou hriechu je smrť.

02.11.2016, 10:48
Tvoja neviera/viera nemá vplyv na realitu.
none
77

60. 02.11.2016, 10:48

Tvoja neviera/viera nemá vplyv na realitu.

02.11.2016, 11:18
Realita je, že jazero horiace ohňom sa sírou je nazvané druhou smrťou, že doňho bude vhodená smrť, ktorá nemôže byť mučená, ale bude zničená. Ďalej je realitou, že podľa knihy Kazateľ mŕtvi o ničom nevedia, a nielen čo sa deje pod slnkom, ako to vykladáš ty. Pravdou je že sa tí čo spia v prachu zeme sa prebudia a budú súdený, čo je nezlučiteľné s nesmrtelnosťou duše. Načo majú byť prebudený tí čo večne žijú? Už sme to preberali a je zbytočné to donekonečna opakovať. Teba pravda nezaujíma. Asi ti je bližší krutý boh ktorého si si vymyslel...
none
80

77. 02.11.2016, 11:18

Realita je, že jazero horiace ohňom sa sírou je nazvané druhou smrťou, že doňho bude vhodená smrť, ktorá nemôže byť mučená, ale bude zničená. Ďalej je realitou, že podľa knihy Kazateľ mŕtvi o ničom nevedia, a nielen čo sa deje pod slnkom, ako to vykladáš ty. Pravdou je že sa tí čo spia v prachu zeme sa prebudia a budú súdený, čo je nezlučiteľné s nesmrtelnosťou duše. Načo majú byť prebudený tí čo večne žijú? Už sme to preberali a je zbytočné to donekonečna opakovať. Teba pravda nezaujíma. Asi ti...

02.11.2016, 11:24
Smrťou ano, ukončením existencie nie.

Mŕtvi o ničom nevedia pod Slnkom (Tvoj permanentný problém s kontextom)

To, že sa zobudia z prachu zeme a budú súdení, niajko nevylučuje posmrtný život.

"Načo majú byť prebudený tí čo večne žijú?" >>> Pretože duch nemá telo a kosti odkaz , ale pri finálnom súde (poslednom) ich bude každý mať.

Ano preberali a ako vidím je zbytočné ti to všetko znovu opakovať, keď opakuješ svoje rovnaké omyly.
none
13
01.11.2016, 15:49
Očistec


KKC
1030
časť: PRVÁ ČASŤ VYZNANIE VIERY
oddiel: DRUHÝ ODDIEL - Vyznanie kresťanskej viery
kapitola: TRETIA KAPITOLA VERÍM V DUCHA SVÄTÉHO
článok: 12. článok „VERÍM V ŽIVOT VEČNÝ“
odsek:
odstavec: III. Konečné očisťovanie alebo očistec
téma:

1030 Tí, čo zomierajú v Božej milosti a v priateľstve s Bohom, ale nie sú dokonale očistení, hoci sú si istí svojou večnou spásou, podstupujú po svojej smrti očisťovanie, aby dosiahli svätosť potrebnú na to, aby vošli do nebeskej radosti.

KKC
1031
časť: PRVÁ ČASŤ VYZNANIE VIERY
oddiel: DRUHÝ ODDIEL - Vyznanie kresťanskej viery
kapitola: TRETIA KAPITOLA VERÍM V DUCHA SVÄTÉHO
článok: 12. článok „VERÍM V ŽIVOT VEČNÝ“
odsek:
odstavec: III. Konečné očisťovanie alebo očistec
téma:

1031 Toto konečné očisťovanie vyvolených,(954, 1472) ktoré je úplne odlišné od trestu zatratených, nazýva Cirkev očistcom. Učenie viery o očistci formulovala Cirkev najmä na Florentskom a Tridentskom koncile. Tradícia Cirkvi, odvolávajúc sa na niektoré texty Svätého písma, hovorí o očistnom ohni:
„Treba veriť, že pred [posledným] súdom je za niektoré ľahké viny očistný oheň, pretože [ten, ktorý je] Pravda hovorí, že ak sa niekto rúhal proti Duchu Svätému, neodpustí sa mu ani v tomto veku, ani v budúcom (Mt 12,31). Z tohto výroku sa dá pochopiť že niektoré viny môžu byť odpustené v tomto veku, kým niektoré v budúcom.“

KKC
1032
časť: PRVÁ ČASŤ VYZNANIE VIERY
oddiel: DRUHÝ ODDIEL - Vyznanie kresťanskej viery
kapitola: TRETIA KAPITOLA VERÍM V DUCHA SVÄTÉHO
článok: 12. článok „VERÍM V ŽIVOT VEČNÝ“
odsek:
odstavec: III. Konečné očisťovanie alebo očistec
téma:

1032 Toto učenie sa opiera aj o prax modliť sa za zosnulých,(958) o ktorej hovorí už Sväté písmo: „Preto [Júda Machabejský] nariadil… zmiernu obetu za mŕtvych, aby boli zbavení hriechu“ (2Mach 12,46). Cirkev už od prvotných čias uctievala pamiatku zosnulých(1371) a obetovala za nich prosby (suffragia), najmä eucharistickú obetu, aby boli očistení a mohli dosiahnuť oblažujúce videnie Boha. Cirkev odporúča za zosnulých aj almužny,(1479) odpustky a kajúcne skutky.
„Pomáhajme im teda a slávme ich pamiatku. Veď ak Jóbových synov očisťovala otcova obeta, prečo pochybuješ, že naše obety za tých, čo zomreli, im prinesú nejakú útechu?… Nezdráhajme sa pomáhať tým, čo zomreli, a obetovať za nich modlitby.“

KKC
1472
časť: DRUHÁ ČASŤ SLÁVENIE KRESŤANSKÉHO TAJOMSTVA
oddiel: DRUHÝ ODDIEL SEDEM SVIATOSTÍ CIRKVI
kapitola: DRUHÁ KAPITOLA SVIATOSTI UZDRAVENIA
článok: 4. článok SVIATOSŤ POKÁNIA A ZMIERENIA
odsek:
odstavec: X. Odpustky
téma: TRESTY ZA HRIECH

1472 Aby sme toto učenie a prax Cirkvi pochopili, treba mať na zreteli, že hriech má dvojaký následok.(1861) Ťažký hriech nás pozbavuje spoločenstva s Bohom, a preto nás robí neschopnými večného života, ktorého pozbavenie sa volá „večný trest“ za hriech. Na druhej strane každý hriech, aj všedný, má za následok nezdravé pripútanie k stvoreniam, ktoré potrebuje očistenie(1031) či už tu na zemi, alebo po smrti, v stave nazývanom očistec. Toto očistenie oslobodzuje od takzvaného „časného trestu“ za hriech. Obidva tieto tresty sa nemajú chápať ako určitý druh pomsty, ktorou Boh postihuje zvonku, ale skôr ako tresty vyplývajúce zo samej povahy hriechu. Obrátenie, ktoré pochádza z vrúcnej lásky, môže dôjsť až k úplnému očisteniu hriešnika, takže už nezostane nijaký trest.

odkaz
none
18

13. 01.11.2016, 15:49

Očistec


KKC
1030
časť: PRVÁ ČASŤ VYZNANIE VIERY
oddiel: DRUHÝ ODDIEL - Vyznanie kresťanskej viery
kapitola: TRETIA KAPITOLA VERÍM V DUCHA SVÄTÉHO
článok: 12. článok „VERÍM V ŽIVOT VEČNÝ“
odsek:
odstavec: III. Konečné očisťovanie alebo očistec
téma:

1030 Tí, čo zomierajú v Božej milosti a v priateľstve s Bohom, ale nie sú dokonale očistení, hoci sú si istí svojou večnou spásou, podstupujú po svojej smrti o...

01.11.2016, 17:02
Katolícka cirkev má očistec v katechizme pekne rozpracovaný. To neznamená, že to tak naozaj je.
none
14
01.11.2016, 16:14
1
Stále si myslím, že viera cez cirkev naučí pobožných chápať čo je podstata života na tomto svete, kam patrí aj čisté svedomie, láska a dobro. Ak by sa všetci a predovšetkým tí čo sa hlásia k nejakému náboženstvu tým vedome riadili
a konali skutkami tak aby neubližovali, žiadny iluzórny očistec netreba.
none
138
03.11.2016, 00:49
Očistec je len dôsledok náuky o nesmrteľnej duši a pekle. Všetko sú to ľudské náuky a priečia sa Biblii a zdravému rozumu.
Platí to biblické čo Lea nepozná:......"Kto zomrel je ospravedlnený od hriechu". Tak čo treba ešte dočisťovať? Sukne,šaty Lea v nebi nie sú. Aj keď tam nepôjdeme podla Biblie,lebo pôvodne Božie predsavzatie s ľuďmi a so zemou sa nezmenilo. Izaiáš 55:11
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 190 676 B vygenerované za : 0.186 s unikátne zobrazenia tém : 36 144 unikátne zobrazenia blogov : 537 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Navždy dokonalý skrze Ježišovo dokonalé dielo Ale tento priniesol obeť za hriechy a navždy sa posadil po pravici Boha. ...Lebo jednou obetou navždy zdokonalil tých, čo sú posväcovaní. Hebrejom 10:12,14 Boli ste niekedy ako kresťan sužovaní myšlienk...

citát dňa :

Na to, aby ste na sebe začali pracovať nie je nikdy neskoro. Prestať s tým je však vždy príliš skoro.