hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  kultúra  /  téma

Školstvo bez rovnováhy citu a rozumu

príspevkov
47
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 3.9.2013 17:34
posledná zmena 3.9.2013 23:09
1
03.09.2013, 17:34
Považujem za mimoriadne potrebné vyjadriť sa k závažnému problému súčasného školstva, ktorým je podceňovanie výučby predmetov citového charakteru typu výtvarná výchova, hudobná výchova, estetika a podobne, a na druhej strane nezdravé nadhodnocovanie predmetov rozumového a exaktného charakteru.

V psychológii sa hovorí, že ľudská osobnosť je tvorená tromi zložkami: telesnou, rozumovo-intelektuálnou a citovo-emocionálnou.

Ak vyjmeme telo a telesnosť, zostanú nám rozum a cit. Dve zložky ľudskej osobnosti, ktoré by mali byť v harmónii! Potrebu nevyhnutnosti zachovávania takéhoto druhu rovnováhy môžeme predsa nájsť všade vôkol nás: noc a deň, nádych a výdych, aktivita a odpočinok. Aj v medicíne sa pri výskume mozgu dospelo k záveru, že jeho harmonické fungovanie je možné len vzájomným rovnocenným dialógom medzi ľavou a pravou hemisférou.

Harmónia! Rovnováha! Aké krásne a obsažné pojmy, ale ako tragicky sa od nich vzďaľujeme!

Súčasný školský systém totiž rozvíja najmä ľavú hemisféru, ktorá zahŕňa analytické, logické a racionálne myslenie. Naproti tomu fungovanie pravej hemisféry, ktorá je zameraná na intuíciu, emocionalitu, krásno a rozvíjajú ju predmety tvorivého a estetického charakteru, fungovanie tejto hemisféry je doslova potláčané. Takáto jednostrannosť však ostro narušuje prirodzenú rovnováhu a harmonickú spoluprácu oboch mozgových hemisfér.

Tiež treba zdôrazniť, že lekárskou vedou je už dávno dokázané, že akákoľvek časť tela, ktorá nie je pravidelnou a systematickou činnosťou namáhaná časom slabne, ochabuje a zakrpatieva. Neprimeranou stimuláciou ľavej mozgovej hemisféry prostredníctvom jednostrannej rozumovo - exaktnej námahy rastie a rozvíja sa táto časť mozgu dieťaťa až abnormálnym spôsobom, kým pravá hemisféra s jej emocionálno - citovým zameraním slabne a zmenšuje svoju kapacitu. Týmto spôsobom dochádza k produkovaniu rozumovo a vedomostne zdatných detí, ktoré sú však citovými mrzákmi. Naše deti trestuhodne okrádame o primeraný a potrebný rozvoj citovej zložky ich osobnosti.

Rozum bez citu! Čo dobrého z toho môže vzísť?

Ak dnešná generácia detí a mládeže, vychovaná „progresívnym spôsobom“, šikovná, všestranná, rozumovo zdatná, bez zbytočnej citovej príťaže a s chorobnou túžbou po úspechu vyrastie, pocíti túto nesprávnu sejbu na vlastnej koži ako prvá generácia ich súčasných učiteľov, vychovávateľov, rodičov. Oni sa budú v tom čase nachádzať za zenitom svojho aktívneho pôsobenia, zaostávajúc fyzicky, intelektuálne a výkonnostne. A chladný rozum ich vlastných detí, nekorigovaný citom im dá patričným spôsobom pocítiť ich menejcennosť. Svetu bude vládnuť iba chladný, vypočítavý pragmatizmus. A je naozaj otázne, kam to až všetko môže dospieť a či ešte bude možné podobnú nehumánnu spoločnosť rozumových robotov nazvať „ľudskou civilizáciou“.

Dnešný človek je síce vzdelanejší, rozumnejší, ale napodiv nie šťastnejší. Práve naopak! Mnohí sa nostalgicky obzerajú za minulosťou, kedy ľudia ešte neboli natoľko rozumovo zdatnými, nemali množstvo vecí, ktoré my už považujeme za samozrejmosť a predsa boli veselší, družnejší, vyrovnanejší a spokojnejší. Položme si otázku, prečo asi? Odpoveď je jednoduchá: Pretože stav rovnováhy medzi emocionálnou a rozumovou zložkou ich osobnosti ešte nevykazoval taký priepastný rozdiel, ako je tomu dnes, čo sa nevyhnutne prejavuje ako vnútorný nepokoj, nenaplnenie, prázdnota, disharmónia. A z tohto duševného rozpoloženia je už iba krok k hľadaniu pseudovýchodísk, akými sú alkohol, cigarety, drogy a podobne.

K hlbšiemu zamysleniu sa nad touto problematikou ma inšpiroval jeden osobný zážitok. Pri ceste rýchlikom som si vypočul rozhovor matky a jej dvoch detí, s ktorých staršie, asi desaťročné dievča začalo chodiť do jazykovej školy a rozprávalo bratovi, ako sa musí učiť všetky predmety v angličtine. Aby tento jazyk dobre zvládli, po slovensky sa s nimi v škole nikto nerozpráva.

Mladší chlapec hovoril taktiež o svojich zážitkoch zo školy a medziiným spomenul, že si kupoval farby na výtvarnú výchovu. Pri tejto príležitosti sa spýtal sestry, či aj ona má už farby kúpené. Sestra však veľmi rýchlo uviedla veci na pravú mieru tvrdiac, že aj oni by síce mali mať výtvarnú, ale nakoniec bude namiesto nej niečo iného – informatika, alebo čosi podobné. Uvádzam to ako typický príklad toho, ako sa naše školstvo a učitelia stavajú voči už takmer „zbytočným“ predmetom a nahradzujú ich predmetmi omnoho „užitočnejšími a praktickejšími“.

Všetkým, čo tu bolo povedané nie je chcené brojenie proti rozumu. Treba však vyzdvihnúť životnú nevyhnutnosť adekvátneho rozvoja jeho doplňujúceho protipólu – citu! A práve výtvarná výchova, hudobná výchova, estetika, alebo predmety rozvíjajúce manuálne zručnosti, vzťah k prírode a pod., majú schopnosť aktivizovať, stimulovať a rozvíjať pravú mozgovú hemisféru a tým budovať citovo - emocionálnu zložku osobnosti dieťaťa. Je preto treba naozaj hlbšieho zamyslenia sa nad prístupom k uvedeným predmetom v obsahovej štruktúre výučby základných škôl, aby školský systém v nevedomosti a ignorancii deti a mládež nepoškodzoval, ale naopak, aby správne budoval a harmonicky rozvíjal ich osobnosť. A to je možné len v rovnováhe citu a rozumu.
none
4

1. 03.09.2013, 17:34

Považujem za mimoriadne potrebné vyjadriť sa k závažnému problému súčasného školstva, ktorým je podceňovanie výučby predmetov citového charakteru typu výtvarná výchova, hudobná výchova, estetika a podobne, a na druhej strane nezdravé nadhodnocovanie predmetov rozumového a exaktného charakteru.

V psychológii sa hovorí, že ľudská osobnosť je tvorená tromi zložkami: telesnou, rozumovo-intelektuálnou a citovo-emocionálnou.

Ak vyjmeme telo a telesnosť, zostanú nám rozum a ci...

03.09.2013, 18:04
citová výbava detí je v prvom rade záležitosť rodiny
👍: ruwolf_5
none
5

4. 03.09.2013, 18:04

citová výbava detí je v prvom rade záležitosť rodiny

03.09.2013, 18:09
4. To je, len poniektorý prístup pedagogov ti ju môže zničiť.
none
9

5. 03.09.2013, 18:09

4. To je, len poniektorý prístup pedagogov ti ju môže zničiť.

03.09.2013, 20:50
...a naopak, niektoré deti sa tak upnú na svojich učiteľov, že ich berú takmer ako svojich rodičov, kedže doma cítia nezáujem a chlad.
none
2
03.09.2013, 17:40
skolsky system je uz nejaky ten cas sputany vycitkami svedomia z ameriky
nie a nie ich dobehnut
none
3
03.09.2013, 17:56
1.Tie neustále reformy v školstve sú k čomu dobré? Viac už pokakať nemohli. Tiež záleží od vyučujúceho aký vzťah ku práci a k žiakom má.
none
6
03.09.2013, 18:15
no co k tomu dodat..zial je to tak.
výchovy su vnimane ako nieco menej dolezite, podradnejsie..vsak si treba uvedomit, ze casto práve výchovy na skolach ucia ucitelia, ktorí nemaju na to aprobáciu..cize si len doplnaju úväzok. Potom je jasne, ze k nim nemaju ani pozitívny vztah a casto sa stáva, ze uci napr. HUV ucitel, ktorý ju vyucuje dost nedobrovolne. A podobne k nej maju vztah aj samotni ziaci..Pretoze vycitia, ze to ucitela nebavi..Ucitel ale za to rozhodne nemoze. LENZE skoly setria kde sa len da, tak neprijmu kvalifikovaných pedagogov, ktorí by skutocne rozsirili povedomie ziakom, obohatili ich, emocionálne rozvijali, ucili ich prezivat krasu..a zaroven ju aj tvorit..ale ak sa nieco robi len preto, ze sa musi..tak take casto bývaju aj výsldedky samotnej prace...
skolstvo je z kazdej strany totalne nahlodane..a uz samotný základ je tam zlý, pretoze sa vo výucbe kladu najväčšie poziadavky práve na kvantitu vedomosti...a kvalita zaostáva daleko za nou..a preco? pretoze su skoly posudzovane na zaklade % tuálnych úspesnosti, ktore ziskavaju ziaci pri hodnoteni monitoringu..Takze ucitelom neostáva nic ine, len do ziakov hust..kopec informácii, ktore aj tak im nebudu k nicomu, a v zivote ich vobec nevyuziju..
none
7
03.09.2013, 19:16
Ale tu inteligentni a empaticki ludia niesu ziadani. To je dovod devastacie skolstva... Pre boha ved sa pozrime na priklad kapitalizmu ameriku, aki su tam ludia nevzdelani.. Je to vobec najnevzdelanejsi narod z vyspelych krajin a preco asi? Zeby preto, lebo to inac nejde? Jasne ze nie.. Dovod je ten, ze len z neempatickych hlupakov sa daju vytvarat bezduchi otroci..
none
8
03.09.2013, 20:39
Moja skúsenosť je iná, na škole, kde pôsobím sa dáva značný dôraz aj na estetickú výchovu a výchovu k umeniu, okrem predmetov povinnej výučby majú deti k dispozícii množstvo záujmových útvarov zameraných týchto smerom ( na škole máme 52 pedagogov, každý vedie minimálne jeden útvar, niektorí aj viac, čiže takmer sto rôznych možností ) a okrem toho každý rok nacvičujeme veľkú slávnostnú akadémiu, učitelia sa venujú deťom mimo vyučovania a nacvičujú s nimi rôzne hudobné a dramatické čísla. A okrem klasickej školy sú tu ešte predsa školy umeleckého zamerania pre talentované deti, či pre deti, ktoré zaujíma a baví umenie rôzneho druhu.
Hádzať celú zodpovednosť len na školstvo je scestné, je tu rodina dieťaťa, ktorá je minimálne rovnako zodpovedná za rast a smer, ktorým dieťa vedie.

toto sa mi páči, hodím to tu :-)
odkaz
none
10

8. 03.09.2013, 20:39

Moja skúsenosť je iná, na škole, kde pôsobím sa dáva značný dôraz aj na estetickú výchovu a výchovu k umeniu, okrem predmetov povinnej výučby majú deti k dispozícii množstvo záujmových útvarov zameraných týchto smerom ( na škole máme 52 pedagogov, každý vedie minimálne jeden útvar, niektorí aj viac, čiže takmer sto rôznych možností ) a okrem toho každý rok nacvičujeme veľkú slávnostnú akadémiu, učitelia sa venujú deťom mimo vyučovania a nacvičujú s nimi rôzne hudobné a dramatické čísla. A okrem ...

03.09.2013, 21:14
Mne sa zase pacilo vzdy,ked ucitelka mala estetickú výchovu a výchovu k umeniu,vzdy mi to ucenie islo lahsie 🙂)))))))
none
11

10. 03.09.2013, 21:14

Mne sa zase pacilo vzdy,ked ucitelka mala estetickú výchovu a výchovu k umeniu,vzdy mi to ucenie islo lahsie 🙂)))))))

03.09.2013, 21:18
tak niektoré deti zase majú radšej matematiku ako nejaké kreslenie, indi-vindi je to :-) ale jedno platí hádam zásadne a jednoznačne - úplne najradšej majú prestávky :-))
none
12

11. 03.09.2013, 21:18

tak niektoré deti zase majú radšej matematiku ako nejaké kreslenie, indi-vindi je to :-) ale jedno platí hádam zásadne a jednoznačne - úplne najradšej majú prestávky :-))

03.09.2013, 22:01
Mne sa nahodou nikdy nepacili ucitelky s ouliarmi,iba s kontaktymi sosovkami
none
13

12. 03.09.2013, 22:01

Mne sa nahodou nikdy nepacili ucitelky s ouliarmi,iba s kontaktymi sosovkami

03.09.2013, 22:13
Ano aj a este sa mi pacili aj ucitelky s peknymi...tymi...usami. :-)))
none
14

13. 03.09.2013, 22:13

Ano aj a este sa mi pacili aj ucitelky s peknymi...tymi...usami. :-)))

03.09.2013, 22:17
3 a hore a hlavne ked pred Tebou opravovala Tvoju domacu ulohu,jednu sme volali 603 - ka
none
19

14. 03.09.2013, 22:17

3 a hore a hlavne ked pred Tebou opravovala Tvoju domacu ulohu,jednu sme volali 603 - ka

03.09.2013, 22:44
My sme mali trojkovu skolsku zubarku.Ani nevadilo,ked ti zdravy zub vrtala.:-)))))))
none
25

19. 03.09.2013, 22:44

My sme mali trojkovu skolsku zubarku.Ani nevadilo,ked ti zdravy zub vrtala.:-)))))))

03.09.2013, 22:49
U nas trhal zuby skolnik 🙂)))))))))))))))))))))))))))))))))))))
none
27

25. 03.09.2013, 22:49

U nas trhal zuby skolnik 🙂)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:50
U nás trhal zuby spolužiak, taký bitkár to bol že až.
none
29

27. 03.09.2013, 22:50

U nás trhal zuby spolužiak, taký bitkár to bol že až.

03.09.2013, 22:51
Upratovacky ste v skole nemali? 🙂))))))))))))))))))
none
30

29. 03.09.2013, 22:51

Upratovacky ste v skole nemali? 🙂))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:53
Mali, ale furt tam zamestnali také staré smrtky.
none
34

30. 03.09.2013, 22:53

Mali, ale furt tam zamestnali také staré smrtky.

03.09.2013, 22:54
No ale kym bola upratovacka v skole,isto niektora mala dcerusku,ta ne? 🙂)))))))))))))))))))))))))))))
none
37

34. 03.09.2013, 22:54

No ale kym bola upratovacka v skole,isto niektora mala dcerusku,ta ne? 🙂)))))))))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:57
Neviem, ja som vždy bol na mladšie, a keďže ftedy ešte nežili, tak moje svaly ešte nesúložili.
none
15
03.09.2013, 22:21
Mne sa nikdy nepáčili učiteľky. Ani hore bez, ani dolu bez, ani vôbec Mohli mať uši hoc jak lopúchy
none
16

15. 03.09.2013, 22:21

Mne sa nikdy nepáčili učiteľky. Ani hore bez, ani dolu bez, ani vôbec Mohli mať uši hoc jak lopúchy

03.09.2013, 22:42
Asi by to ch celo fundovanu temu o usiach. Kto sa podujme? ;-))))
none
18

16. 03.09.2013, 22:42

Asi by to ch celo fundovanu temu o usiach. Kto sa podujme? ;-))))

03.09.2013, 22:44
Čo už ja, biedna stvora? To je Bronxová kapusta, vieš ako by som dostala po ušoch keby som mu do nej vliezla?
To radšej nebudem riskovať
none
22

18. 03.09.2013, 22:44

Čo už ja, biedna stvora? To je Bronxová kapusta, vieš ako by som dostala po ušoch keby som mu do nej vliezla?
To radšej nebudem riskovať

03.09.2013, 22:47
Ja budem pisat o tom na lavej strane a Ty si pis o com chces,pre mna za mna aj o porisku medzi usami 🙂))))))))))))))))))))))
none
32

22. 03.09.2013, 22:47

Ja budem pisat o tom na lavej strane a Ty si pis o com chces,pre mna za mna aj o porisku medzi usami 🙂))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:54
Moje porisko nie je vec verejná A či si ho ja zaparkujem medzi ušami alebo niekde inde, je po tom ostatných akurát tak veľké guľové. Idem si prehodiť avatar nech je tu trocha erotiky, šak už je po 22. hodine
none
38

22. 03.09.2013, 22:47

Ja budem pisat o tom na lavej strane a Ty si pis o com chces,pre mna za mna aj o porisku medzi usami 🙂))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:57
Ktovie akr porisko pasuje k lopate? :-)))))))
none
39

38. 03.09.2013, 22:57

Ktovie akr porisko pasuje k lopate? :-)))))))

03.09.2013, 22:59
Natrete tlacenkou a cibulou 🙂)))))))))))))))))))))))))))))))))
none
42

38. 03.09.2013, 22:57

Ktovie akr porisko pasuje k lopate? :-)))))))

03.09.2013, 23:02
Ozaj, majú trúdy žihadlo?
none
43

42. 03.09.2013, 23:02

Ozaj, majú trúdy žihadlo?

03.09.2013, 23:05
Nemajú, potom neviem ale, ako pichajú kua?
none
44

43. 03.09.2013, 23:05

Nemajú, potom neviem ale, ako pichajú kua?

03.09.2013, 23:07
Šak to Trúdy v úli nevykonávajú nijakú prácu, ich úlohou je len oplodniť matku. Chcelo by to urgentne odborníka na trúdy
none
46

44. 03.09.2013, 23:07

Šak to Trúdy v úli nevykonávajú nijakú prácu, ich úlohou je len oplodniť matku. Chcelo by to urgentne odborníka na trúdy

03.09.2013, 23:08
Kua, trúdy pripomínajú mňa, máme veľa spoločného!!!!!
none
45

42. 03.09.2013, 23:02

Ozaj, majú trúdy žihadlo?

03.09.2013, 23:07
Nemaju.Zato maju dve poriska. :-)))))))) Co je s tym avatarom;-)))
none
47

45. 03.09.2013, 23:07

Nemaju.Zato maju dve poriska. :-)))))))) Co je s tym avatarom;-)))

03.09.2013, 23:09
Idem ich odfotiť, vydrž
none
20

16. 03.09.2013, 22:42

Asi by to ch celo fundovanu temu o usiach. Kto sa podujme? ;-))))

03.09.2013, 22:45
Fuj uz som sa zlakol ze o nose,lebo tam by som bol od hore az doluka,neni nad taliabsky nostok 🙂)))))))))))))))))
none
17

15. 03.09.2013, 22:21

Mne sa nikdy nepáčili učiteľky. Ani hore bez, ani dolu bez, ani vôbec Mohli mať uši hoc jak lopúchy

03.09.2013, 22:42
...ani mne ucitelia,ale Ta moja triedna to bol zakusok,najlepsiu znamku som mal z rustiny 🙂))))))))))))))
none
21

17. 03.09.2013, 22:42

...ani mne ucitelia,ale Ta moja triedna to bol zakusok,najlepsiu znamku som mal z rustiny 🙂))))))))))))))

03.09.2013, 22:46
Ja som mal najlepšiu známku zo sexuálnej výchovy, šak už som bol skúsený ňe.
none
23

21. 03.09.2013, 22:46

Ja som mal najlepšiu známku zo sexuálnej výchovy, šak už som bol skúsený ňe.

03.09.2013, 22:48
Najlepsie isli na odbyt tie spoza Krivana,pasoval som tam mucholapky 🙂))))))))))))))))))
none
24

23. 03.09.2013, 22:48

Najlepsie isli na odbyt tie spoza Krivana,pasoval som tam mucholapky 🙂))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:49
Kto išiel na odbyt?
none
26

24. 03.09.2013, 22:49

Kto išiel na odbyt?

03.09.2013, 22:50
Diovky z Krosna 🙂)))))))))))))
none
28

26. 03.09.2013, 22:50

Diovky z Krosna 🙂)))))))))))))

03.09.2013, 22:51
Chodil si s nimi do hotelu Sosna?
none
31

28. 03.09.2013, 22:51

Chodil si s nimi do hotelu Sosna?

03.09.2013, 22:53
Coby,predavala na namesti zmrzlinu a prepasovala ma domov v tom zmrzlinarskom voziku,raz ma tam aj zabudla :-(
none
33

31. 03.09.2013, 22:53

Coby,predavala na namesti zmrzlinu a prepasovala ma domov v tom zmrzlinarskom voziku,raz ma tam aj zabudla :-(

03.09.2013, 22:54
To odvtedy máš takého tvrdého krokouša?
none
35

33. 03.09.2013, 22:54

To odvtedy máš takého tvrdého krokouša?

03.09.2013, 22:55
Ale zalizal som si s kazdej zmrzliny 🙂))))))))))))))))))))))))))
none
36

35. 03.09.2013, 22:55

Ale zalizal som si s kazdej zmrzliny 🙂))))))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 22:56
Odvtedy máš taký drsný jazyk?
none
40

36. 03.09.2013, 22:56

Odvtedy máš taký drsný jazyk?

03.09.2013, 23:00
To som mal po orieskovej 🙂)))))))))))))))))))))))))
none
41

40. 03.09.2013, 23:00

To som mal po orieskovej 🙂)))))))))))))))))))))))))

03.09.2013, 23:00
Odvtedy máš orechovú pečeň?
none

najnovšie príspevky :

havran [zobraz vlákno] pred 5 hodinami
prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 191 492 B vygenerované za : 0.116 s unikátne zobrazenia tém : 36 298 unikátne zobrazenia blogov : 539 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

Chránený v Otcovi Veď aj Kristus raz trpel za hriešnikov, spravodlivý za nespravodlivých, aby nás priviedol k Bohu, keď bol podľa tela usmrtený, ale Duchom oživený. 1 Petra 3,18 Môžem vám ukázať krásny obraz Božej lásky k vám v príbehu o Danielovi...

citát dňa :

Zdraví majú tisíc prianí, chorí iba jedno.