Hoď ma hore
prihlásenie:
Registrácia  |  Zabudnuté heslo
tu sa nachádzate: hlavná stránka  náboženstvo  téma
kategórie:  

Paradox kresťanstva

0
reakcií
4981
prečítaní
Tému 25. augusta 2007, 14:51 založil Kasafran.

podobné témy:

názov témy
posledná
reakcií
25. 04. 2010
13
18. 12. 2008
23
20. 03. 2016
162
03. 10. 2014
8
16. 07. 2013
84
19. 03. 2011
13
 
 


1.
označiť príspevok

Kasafran
   25. 8. 2007, 14:51 avatar
Graham Greene - spisovateľ, básnik - katolík, vo svojej eseji "Paradox kresťanstva", pod názvom ktorej vyšiel aj nemecký výber jeho esejí v roku 1952 a český v roku 1970, píše:

Už v Kázni na hore, v tom skutočne hlavnom portáli k našej viere, nachádzame paradox kresťanstva, keď nám je prisľúbené, že tajomná krajina čaká toho, kto prekročí hranice. Pre ľudí býva často naša viera príťažlivá, pretože ju považujú za zjednodušenie. Ale jediné ľahké riešenie na svete je žiť neverou. Existencializmus je zjednodušením, nech už sú diela, v ktorých je vysvetľovaný, akokoľvek dôvtipné a učené, lebo vylučujú všetko okrem možnosti voľby. Rovnako zjednodušujúce sú často i iné výklady dejín, lebo zabúdajú moment psychologický a nadprirodzený. Viera je temná, viera nás robí vnímavými voči prítpmnosti mystéria, paradoxu. Viera je ako svetelný lúč majáka: svieti prerušovane a na veľmi obmedzenom poli osvetluje len úseky krajiny, ktorá nemá hraníc. Môžeme žiť prostejšie a predstavovať si, že vnímame viac, ak zavrieme oči, aby sme za hranicou lúča nepozorovali tiene a neurčité tvary, ktoré sa podobajú znetvoreným sochám neznámej kultúry.
Túžba po poznaní a túžba po jednoduchej odpovedi sú dva hlboké, často si odporujúce sklony v ľudskej povahe. Táto túžba po jednoduchom riešení niekedy filozofom a teológom dopraje, aby svoju myšlienku tríbili viac a viac, až táto myšlienka vyústi do pevnej dogmy - ako dogmy o Tojici - ktorá je práve tak prostá ako tajomná. Avšak túžba po jednoduchom riešení sa ešte častejšie vyjadruje útekom pred mystériom, čím dochádza ku spenevere jednej polovice kresťanského paradoxu. "Kto život stratí, ten ho získa" - to je práve to, čomu je také ťažké porozumieť. "Bezpečnosť za každú cenu" je heslo, ktoré môžeme pokojne prijať. Našej prirodzenosti a inštiktu vyhovuje vrátiť úder, ak nás niekto udrie do tváre. Zo strachu pred temným, nejasným tajomstvom nahradzujeme slová nášho Pána pojmami konkrétnejšími a zrorumiteľnejšími: "Milujte svojich priateľov a čiňte im dobro, lebo potom vzniká akási nádej, že sa vám to vráti."
V dnešnej dobe vidíme celé národy, ktoré svoju existenciu vybudovali na neprítomnosti paradoxu, na zjednodušení. Tu nehovorím o Rusku. V srdci najtemnejšieho tieňa tej chladnej pevniny, vlasti Tolstého a Dostojevského, vládnu podľa mňa i paradoxy, ktoré nám ju nepochybne približujú skôr než iné krajiny, v ktorých je šťastie, spravodlivosť a hygiena domovom. Musíme myslieť tiež na rub medajle: Človek predsa nemôže veriť v diabla bez toho, aby súčasne veril, že Boh je nablízku.
Vezmem si za príklad inú krajinu a vás prosím, aby ste ma v duchu odprevadili do severského mesta, jedného z njkrajších v Európe, do mesta, ktorého veže sa zrkadlia v trblietajúcivh odrazoch jasnej vody a ktorého stromy na jeseň hrajú všetkými tónmi žlte, zlata a medi, do ktorých sa mieša šarlát jarabín, do krajiny, ktorá má tak málo obyvateľov, že jej sociálne opatrenia sú najdokonalejšie v Európe, do krajiny, ktorej dobrý a veľkodušný ľud má takisto otcovskú vládu, ktorá do istej miery bdie nad prísnymi mravmi. Katolíctvo tam, aby som tak povedal, nestojí za reč. Protestanstvo takmer vyhaslo. Ale okrem kresťanského náboženstva je v tej krajine všetko v poriadku: krásne stavby, dobrá výživa, umelecký nábytok, textil, porcelán. Nikoho netrápia starosti o budúcnosť. Niet žobrákov, ani prostitútok.
A teraz ma odprevaďte do druhého mesta na najodľahlejšom juhu. Dalo meno určitému druhu katolíctva, meno, ktoré je mienené sarkasticky. Veľká časť mesta bola zničená bombardovaním. Uprostried trosiek žobrú strašne zmrzačení ľudia. Preplnené, vysoké kasárenské činžáky sú akousi karikatúrou New Yorku, obraz toho, čím by sa Amerika mohla stať po storočiach vojny a korupcie. (Pred niekoľkými rokmi tu bol zabitý chodec, keď mu z balkóna šiesteho poschodia spadlo na hlavu prasa. Balkón slúžil ako prasačí chlievik tak dlho, až pod váhou prasaťa povolil.) Sociálnych zariadení je málo, bezpečnosť žiadna a ľudia sa množia ako červi v gorgonzole. Napriek všetkým zákonom bordely v tmavých uličkách ďalej robia svoje obchody. V kostoloch sa ľudia tlačia okolo spovedníc ako muchy na kuse mäsa... Skrátka, vládne tu bieda, prostitúcia, neistota, žobrota, a povera... A predsa sa ono prvé mesto svojou sebavražednosťou radí k prvým v Európe, zatiaľ čo v druhom je počuť len smiech. Niekedy tiahne ulicami mesta procesia s divotvorným obrazom a zaprášené robotnícke domy náhle vyzerajú ako vymenené, i keď miesto zástav visia zo všetkých okien periny. Čo nie je možné, že ten obraz prehovoril, že sa tá socha pohla? Za všetkou tou špinou cítime niečo ako záchvev nádeje, nádeje do budúcnosti, ktorá je lepšia ako prítomnosť. V onom severskom meste necítime nič než ľahostajnosť. Pre nádej tu nie je miesta, lebo budúcnosť je už predsa tu. Tisícročná ríša práve začala a nemôže sa už nikdy zlepšiť.
V tom taktiež spočíva paradox, ktorý sme schopní prehliadnuť len skúsenosťou a pozorovaním:
kde je Boh najsilnejšie prítomný, tam je taktiež jeho nepriateľ. A obrátene: v miestach, kde nepriateľ nieje, ako by sme Boha nemohli skoro vôbec odhaliť. Človek je v pokušené uveriť, že zlo je len tieň, ktorý vrhá dobro vo svojej úplnosti, a že raz dokonca my dospejeme tak ďaleko, aby sme pochopili i tento tieň.
Kresťan sídli v hraničnom pásme medzi dobrom a zlom - a to je kraj lúpežníkov. V onom šťastnom meste v srdci pokojnej krajiny ďaleko za bojovou líniou nenájdeme diabla, ale ani Boha. Vieme, že Boh sa zdržiava pri svojich vojakoch uprostred bitky...

Toto je približne prvá polovica eseje. Ak niekto, kresťan alebo ateista, prejaví záujem o jej druhú polovicu, rád ju z češtiny preložím. Budem tiež rád, ak napíšete svoje reakcie.
váš príspevok

Pridávať príspevky môžu iba zaregistrovaní účastníci fóra.

Som zaregistrovaný

nick: heslo:
zostať trvalo prihlásený    
Nie som zaregistrovaný

Vaša prezývka:  

Po zaregistrovaní budete automaticky presmerovaní do tejto témy.

najnovšie príspevky na celom fóre

dnes, 20:31,  382. éé https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Transsexualita ony sa len obliekajú nevhodne , nemusia...
dnes, 20:29,  Not fair - Lily Allen lyrics
dnes, 20:28,  Zaujimavé.
dnes, 20:27,  Tak je to divadlo. *21
dnes, 20:25,  Nie preto. Normálne som s tebou chcel ísť len tak ako kamarát na kávu. Preto som chcel byť...
dnes, 20:22,  4. nemaluj čerta na stenu *39
dnes, 20:22,  Thank You Jesus Fellowship Songs YouTube 720p
dnes, 20:21,  396. úúrčite *39 dve piče ma berú do huby , nič né . a jáj preto si chcel moje fb , aby...
dnes, 20:21,  ...banner eu,je vymyslena vlajka,neexistujuceh0 statu,aleb0 c0 t0 je...)))
dnes, 20:18,  Národné vlajky sú vraj banner. A vlajka EU je čo ?
dnes, 20:16,  Nič len normálna debata s tebou ako si robila, robíš escort. *21 Nič také.*21
dnes, 20:15,  391. a čo ja mám s tymito dvomi psychopatkami ? *39
dnes, 20:12,  Ty si jak tá pornoherečka Lady Dee čo sa povyšuje furt a nemá prečo. Aha aj koment od...
dnes, 20:11,  No vidis ze nic , Ale pametaj OD SEBA ZACINA SA ,
dnes, 20:10,  389. tvoj problem je ze ty nemyslíš ;) ja sa mám prečo povyšovat ;)
dnes, 20:07,  37. Scarlett X ? 23. 8. 2011, 13:27 Príspevok bol vymazaný administrátorom. ? 48....
dnes, 20:05,  ...vlajka je iba baner...este vyfasujete cip d0 rici a gps na ftaka...
dnes, 20:04,  Df intrigy? V tých príspevkoch ti odpovedajú na tvoj zmazaný nick na eskort čo si robila....
dnes, 20:03,  ...ak ti chybaju ti dvaja,zal0z treemu...teraz ma s0l0 hniska...*39*39*39
dnes, 20:03,  Píšeš ja porno nepozerám ako ty. Už sa povyšuješ. Pričom radšej pozerať porno ako...
neprehliadnite
df.sk na Facebooku
vyhľadávanie
 
Buď samouk, nečakaj, kým ťa naučí život.
Prevádzkuje df.sk | TOPlist
(50 610 bytes in 0,549 seconds)