hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Kritika slovenských spisovateľov!

príspevkov
7
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 12.1.2009 19:23
posledná zmena 15.1.2009 13:00
1
12.01.2009, 19:23
Vážená Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, vydávajúca časopis Romboid. Popudom k napísaniu tohoto listu bolo nahliadnutie do jedného z čísel Vášho časopisu (číslo 2. rok 2005), v ktorom na mňa veľmi negatívne zapôsobil „literárny útvar“ pána Hvoreckého s názvom „Svedkovia Svetla“.

Je faktom, že ak sa chceme dopracovať k riešeniu nejakého závažného problému je niekedy nevyhnutné ponoriť sa až na dno, i do špiny, ak nám to pomôže k pochopeniu príčin daného stavu a následne, k nájdeniu východiska a ciesty k zlepšeniu.

Od pána Hvoreckého, ako od renomovaného autora som teda vzhľadom k načrtnutej problematike očakával niečo podobného, nejaké riešenie, či aspoň zaujatie konštruktívneho postoja. Bolo však mojim veľkým prekvapením, keď sa v závere nič podobného nenachádzalo a celé jeho „dielo“ napokon vyznelo ako samoúčelné, nezmyselné hrabanie sa v špine najnižšieho druhu, vytvorené nie pre hľadanie nutnosti riešenia, ale iba pre potešenie zo špiny samotnej. „Literárne útvary“ takéhoto typu, i keď by snáď boli neviem ako dokonalé z hľadiska formy, jednoducho nemajú čo hľadať na stránkach časopisu, fianancovaného Ministerstvom kultúry.

Pri podobných, úplne zvrátených prejavoch „umenia“ každého druhu, nech už literárneho, dramatického, výtvarného, alebo iného, vo mne vyvstane otázka: Ako sa asi títo takzvaní „tvorcovia“ musia cítiť, keď s ich “dielami” prichádzajú do styku ľudia im najbližší – rodičia, starí rodičia, súrodenci, prípadne vlastné deti? Som presvedčený, že mnohým z nich pri podobnej konfrontácii predsa len vystúpi červeň na tvári!

Stud, ktorý v tej chvíli pociťujú je v skutočnosti tichým hlasom ich svedomia. Je to akási prirodzená ochrana, odkazujúca každého človeka do určitých medzí, zabraňujúcich mu skĺznutie do nemravných výstredností.

Žiaľ, čisto rozumovými dôvodmi, či už v mene „novátorských a progresívnych metód v umení“, alebo v mene vlastnej „osobitosti a originality prejavu“ zapierajú súčasní autori svoje živé cítenie a pre „svetskú slávu“ prekračujú hranice prirodzeného a zdravého. Hranice, ktorých prekročenie musí nevyhnutne prinášať morálnu ujmu, rozvrat pomerov v spoločnosti a nakoniec, v nepodplatiteľnom súkolesí železnej spravodlivosti, zodpovedajúci spätný účinok i samotnému pôvodcovi.

Lebo či už sme si toho vedomí, alebo nie, predsa len raz príde chvíľa, kedy budeme braní na zodpovednosť za každé naše jednotlivé slovo, za každý čin, ba dokonca za každú myšlienku!

V tejto súvislosti si je treba položiť zásadnú otázku: Vedia vôbec súčasní slovenskí spisovatelia, čo je skutočným poslaním umenia a aký by mal byť jeho prínos spoločnosti? Tušia aspoň trochu, k čomu má smerovať ich práca a aký má vlastne zmysel? Pri čítaní väčšiny ich diel, či už prózy, alebo poézie sa vnímavému čitateľovi neodbytne natíska jediná odpoveď – nie!

Tak napríklad v období pôsobenia štúrovcov, to znamená zhruba pred dvesto rokmi, malo ešte umenie svoju pravú tvár a plnilo svoje skutočné poslanie: zušľachťovať, povznášať a pozdvihovať! Jednotlivcov a celý národ!

Toto ukazovanie smeru k vyššiemu, vznešenejšiemu, harmonickejšiemu a dokonalejšiemu je teda jedným z najvýraznejších znakov pravých umelckých snáh všetkých dôb a skutočným poslaním umenia v spoločnosti,

Žiaľ, súčasné umenie sa spreneverilo svojmu vysokému poslaniu a práve naopak, stalo sa vlajkovou loďou špiny, nízkosti, prázdnoty a povrchnosti. Namiesto toho, aby umelci dneška zhodnotili svoj talent pozitívnym spôsobom a svojou tvorbou budovali, hľadali východiská a ukazovali cesty k zlepšeniu a zušľachteniu života, iba deštruujú a ničia, osobne profitujúc na ľudskej nízkosti, slabosti a malosti.

Naozaj smutná je teda pravda o tvorbe súčasných slovenských, neraz i renomovaných autorov, ktorých diela sú v ostrom protiklade so snaženiami a ušľachtilými cieľmi spomínaného, veľkého vzopätia slovenského národa v tvorbe štúrovcov a samozrejme, i v protiklade s poslaním umenia vôbec!

Vezmime si napríklad dnešné používanie vulgarizmov, ako „moderného“ jazykového prvku. Slová, pochádzajúce s periférie spoločenského života, slová nízke a človeka nedôstojné sa zrazu stávajú úplne „normálnymi“ a akceptovanými. Táto „novota“ sa v snahe o „realistické a plastické literárne stvárnenie každodenného života“ postupne vnáša, ako úplne „prirodzený“ prvok do súčasnej literárnej tvorby, či už do prózy, alebo do poézie.

Môžu ale veci evidentne zlé a nízke prinášať niečo dobré? Jednoduchý sedliacky rozum predsa jasne hovorí, že zlo môže prinášať iba zlo! Ak budeme siať burinu, nemôže vyrásť nič iného, ako burina! Ako je vôbec možné, že niečo tak jednoduchého nedokážu pochopiť vzdelaní a rozhladení literárny tvorcovia? Veď spoločnosť, ktorá sa chce pozitívne vyvíjať, musí predsa úplne logicky preferovať iba hodnoty tomu zodpovedajúce a len tie vo všetkých smeroch podporovať!

A nakoniec ešte pár slov ku kritikom. Pôsobí naozaj veľmi zarážajúco, keď človek číta hlboké a erudované recenzie, zoberajúce sa žiaľ, iba kvalitou formy, či umeleckého výrazu, kým o vlastnej opodstatnenosti diela v zmysle možností jeho pozitívneho spoločenského prínosu niet ani reči.

Iste, dokonalosť, objavnosť a novátorstvo formálnej stránky musí byť nevyhnutnosťou, ale každá forma je predsa iba vyjadrením idey. A výška, sila, prínos a spoločenský dosah tejto základnej idey – vnútornej podstaty diela, sa už podobnej tvrdej kritike nepodrobuje. Priam pokrytecky sa „preciedza komár a prežiera slon“.

Takýto prístup však nakoniec smeruje k tomu, že i tá najväčšia nízkosť, špina a človeka nedôstojná zvrhlosť môže byť povýšená na „umenie“, ak sa zodeje do dostatočne a kvalitne prepracovanej formy. Tým sa potom spochybňujú a realtivizujú, a to najmä v mladých ľuďoch, skutočné hodnoty, akými je ušľachtilosť, ľudskosť, mravnosť a podobne.

Pri takýchto argumentch sa ľudia zvyčajne zvyknú brániť poukázaním na zachovávanie slobody prejavu. Treba však ihneď podotknúť, že predovšetkým ľudia, ktorí v skutočnosti pojem „sloboda“ vôbec nepochopili. Áno, máme mať slobodu, ale iba v zmysle slobodného hľadania možností, ciest a prostriedkov k všeobecnému blahu a vzostupu celej spoločnosti! Kto uvažuje inak, kto pod pojmom „sloboda“ chápe voľnosť priechodu všetkým nízkostiam je v skutočnosti deštrukčným živlom!

Kto vnáša rozvrat a relativizáciu do duchovných hodnôt spoločnosti je jej škodcom! A ako s takým s ním treba potom aj zaobchádzať!

Je preto naozaj na čase, aby literárni tvcorcovia ukazovali nášmu národu cesty a ideály hodné nasledovania! Pri svojej práci by mali mať vždy v prvom rade na zreteli iba vysoké ľudské a morálne princípy! Písané slovo, prostredníctvom ktorého majú možnosť ovplyvňovať spoločnosť, má totiž obrovskú silu, ktorá by mala byť vedome využitá k povznášaniu národa. Tento národ je totiž treba pozdvihovať a nie ešte viacej zašľapávať do bahna.

Slovenskému literárnemu umeniu, ale aj celej našej spoločnosti treba preto popriať, aby čo najviac súčasných literárnych tvorcov pochopilo všetky tieto dôležité skutočnosti a aby ich zároveň dokázali i tvorivo zhodnotiť vo svojich dielach, ktoré tým zákonite nadobudnú úplne inú, omnoho vyššiu hodnotu, než tomu bolo doposiaľ.

M.Š. spolupracovník časopisu „Pre Slovensko“
odkaz
none
2
12.01.2009, 20:12
milan.s., absolútne s Tebou súhlasím. Bohužiaľ, žijeme v konzumnej spoločnosti, ktorá potrebuje skôr lacnú zábavu. Snažím sa to pochopiť... Ľudia sú unavení, vyčerpaní... a keď majú zájem prijímať kultúru, tak takú, ktorá ich nijako nezaťaží. Tak si v televízii pustia telenovely. Divadlo, aby malo návštevnosť, častokrát staví na ľahlý titul - bulvár. Vydavatelia neraz vydajú knihy, o ktorých si myslím, že neexistuje človek, ktorý by si ich kúpil (napr. Nora Mojsejová... a rôzne "celebrity") a predsa... Naši moderátori v televíziach nevedia rozprávať, nevedia, kde majú asimilovať, kedy sa povie ku a kedy gu, nehovoriac o prízvukoch vo vetách... Hrôza... Ale čo s tým?... Ak máme šancu nastavovať latku, pokúšajme sa o to. Neviem však, či tým neprídeme aj o posledné gate.
none
3

2. 12.01.2009, 20:12

milan.s., absolútne s Tebou súhlasím. Bohužiaľ, žijeme v konzumnej spoločnosti, ktorá potrebuje skôr lacnú zábavu. Snažím sa to pochopiť... Ľudia sú unavení, vyčerpaní... a keď majú zájem prijímať kultúru, tak takú, ktorá ich nijako nezaťaží. Tak si v televízii pustia telenovely. Divadlo, aby malo návštevnosť, častokrát staví na ľahlý titul - bulvár. Vydavatelia neraz vydajú knihy, o ktorých si myslím, že neexistuje človek, ktorý by si ich kúpil (napr. Nora Mojsejová... a rôzne "celebrity") a pr...

14.01.2009, 12:18
Nora Mojsejová, primitívna baba, žiadna celebrita. Kultúru ani z lietadla nevidela
none
5

2. 12.01.2009, 20:12

milan.s., absolútne s Tebou súhlasím. Bohužiaľ, žijeme v konzumnej spoločnosti, ktorá potrebuje skôr lacnú zábavu. Snažím sa to pochopiť... Ľudia sú unavení, vyčerpaní... a keď majú zájem prijímať kultúru, tak takú, ktorá ich nijako nezaťaží. Tak si v televízii pustia telenovely. Divadlo, aby malo návštevnosť, častokrát staví na ľahlý titul - bulvár. Vydavatelia neraz vydajú knihy, o ktorých si myslím, že neexistuje človek, ktorý by si ich kúpil (napr. Nora Mojsejová... a rôzne "celebrity") a pr...

14.01.2009, 17:11
kyvadlo ,podla mna je na príčine naša bieda ,zadlženosť podvedomé zufalstvo. Je treba silne a arogantné stimuly,ktoré prehlusia myslienky na realitu dneška-a to mnohych ludí.Tí ,ktorí maju zabäzpečené veci ,tak ,že žiju bez obáv ,holdujú kulture v pravom zmysle slova,pretože niet v ich hlavach rušivých momentov. A tí ,ktorí maju mysel sužovanú ,tak tých naozaj vytrhne z takychto stavov len arogantné a stupídne posobenie. Len preto ku tomu inklinuje stale viac ludí-aby mohli vypnúť ,čo sa bohužiaľ stáva návykom a biznis ten iba hľadá čím väčšie počty pre čokoĺvek čo je na predaj.
none
6

5. ranexil 14.01.2009, 17:11

kyvadlo ,podla mna je na príčine naša bieda ,zadlženosť podvedomé zufalstvo. Je treba silne a arogantné stimuly,ktoré prehlusia myslienky na realitu dneška-a to mnohych ludí.Tí ,ktorí maju zabäzpečené veci ,tak ,že žiju bez obáv ,holdujú kulture v pravom zmysle slova,pretože niet v ich hlavach rušivých momentov. A tí ,ktorí maju mysel sužovanú ,tak tých naozaj vytrhne z takychto stavov len arogantné a stupídne posobenie. Len preto ku tomu inklinuje stale viac ludí-aby mohli vypnúť ,čo sa bohuži...

15.01.2009, 10:29
Ranexil, súhlasím, že príčina tkvie v biede. V biede životnej úrovne, ale aj v biede ducha. Ani tí, čo žijú bez obáv zo zajtrajška neholdujú kultúre. Kultúre holdujú tí, ktorí premýšľajú a majú blízko k umeniu.
none
4
14.01.2009, 17:00
Nuž nie je to ružové, ako sa hovorí, ale zas na obhajobu slovenských spisovateľov môžem povedať, že sa nájdu medzi nimi aj takí, ktorí majú isté pozitívne hodnoty, charakter a pod.
none
7
15.01.2009, 13:00
milan šupák, radšej si sem mohol hodiť to Hvoreckého dielo nech vieme o čom píšeš než kopírovať svoj spam po celom internete obraňujúc svoje salónne kostolné umelecké preferencie. ale aj tak neodpovieš, načo ti píšem.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 102 395 B vygenerované za : 0.113 s unikátne zobrazenia tém : 36 158 unikátne zobrazenia blogov : 538 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

V kontexte blogu Nadji som si dovolil k problematike zaujať obšírnejší názor. Naozaj musíme poznať takmer všetko, aby sme si z toho mohli vyberať pravdu? Naozaj musím poznať pokiaľ možno všetku pravdu protistrany, aby som mohol povedať, ale aj nepov...

citát dňa :

Spoznaním samého seba spoznáš i ostatných.