hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Jakubovo protoevanjelium

príspevkov
3
zobrazení
7
tému vytvoril(a) 27.11.2016 00:02 Klein
posledná zmena 28.11.2016 06:34
1
27.11.2016, 00:02
Jakubovo tzv. protoevanjelium aj napriek faktu ze nebolo cirkvou prijate do kanonickeho zoznamu knih noveho zakona, zvlast na vychode zostalo mimoriadne obľúbené a rozšírené, o čom výrečne svedčia jeho preklady do arabčiny, arménčiny, cirkevnej slovančiny, staroetiópskeho jazyka geez, gruzínčiny a starosýrčiny.

Podla mnohych sucasnych vedeckych studii bolo toto dielo napisane po smrti Herodesa Agrippu po roku 44... A keďže tento spis obsahuje udalosti predchádzajúce Ježišovmu narodeniu, predstavuje prameň, z ktorého čerpali kánonické evanjeliá podľa Lukáša a Matúša, takže chronologicky ho treba zaradiť ako prvé z evanjelií. Nepopierateľná väzba s Lukášovým a Matúšovým evanjeliom je následkom toho, že Jakubovo protoevanjelium sa opiera o tieto súčasti novozákonného kánonu.

Jakubovo protoevanjelium je jedným z najvýznamnejších apokryfov v skupine takzvaných „evanjelií detstva“, ktoré chcú vyplniť biografické medzery v kánonických evanjeliách.

Dielo sa člení na tri časti: Kapitoly 1 až 16 rozprávajú o Máriinom pôvode, narodení a detstve až do počatia Ježiša.

Bohatému a zbožnému manželskému páru, Joachimovi a Anne, ktorí sa veľmi trápia pre svoju bezdetnosť, Boh napokon daruje zázračným spôsobom dcéru Máriu. Anna sľúbi, že dieťa zasvätí Bohu. Ako trojročnú ju privedú do Jeruzalemského chrámu, kde Mária vyrastala a prijímala potravu z rúk anjela... Kňazi neskôr hľadajú pre dvanásťročnú Máriu vhodného manžela: na znamenie z neba voľba padne na vdovca Jozefa, ktorý už má dospelých synov z prvého manželstva. Jozef napokon prijíma toto rozhodnutie, potom ale odchádza za prácou do cudziny. Ďalej sa informuje o anjelovom zvestovaní Ježišovho počatia, Máriinej návšteve pri Alžbete a Jozefovej výčitke, keď po návrate domov nájde Máriu v šiestom mesiaci tehotenstva. Mária mala „šestnásť rokov, keď sa stali tieto tajomné veci“ (kap. 12). Mária uisťuje, že nemala dočinenia s nijakým mužom. Jozef myslí (azda ide o najstaršie svedectvo o obľúbenej patristickej kazateľskej paralele Eva – Mária) na oklamanie hadom, ako sa to stalo pri Eve. Na anjelovo poučenie o božskom pôvode dieťaťa a príkaz (podobne ako v Evanjeliu podľa Matúša 1,20-23) Jozef Máriu neprepustí. Na zistenie neviny sa potom musia obidvaja podrobiť Božiemu súdu, ktorý na údiv „všetkých ľudí“ potvrdí pravdivosť ich tvrdení. „A Jozef vzal Máriu, odviedol ju domov a vzdával chválu Bohu Izraela“ (kap. 16).

V kapitolách 17 až 21 nasleduje správa o Ježišovom narodení podľa kánonických predlôh. Na ceste do Betlehema kvôli sčítaniu obyvateľstva Jozef musí nechať Máriu v jaskyni pri meste, pretože nadišla jej hodina, a ide hľadať pôrodnú babicu. Tá zažije zázračný pôrod dieťaťa a po pôrode s úžasom konštatuje, že Mária je ešte pannou. „A babica vyšla z jaskyne a stretla Salome. Povedala jej: ‚Salome, musím ti povedať o zázraku. Panna porodila, aj keď je to proti prirodzenosti.‘“ (kap. 20) Keď to Salome neveriacky prekontroluje, vyschne jej ruka, ale dieťa Ježiš ju uzdraví.

Tretia časť v kapitolách 22 až 25 pripája správu o umučení Zachariáša. Pretože Herodesa oklamali mudrci a nedokáže zabiť ani Ježiša ani Jána, dá zavraždiť Zachariáša.

Jakubovo protoevanjelium uchovalo mená Máriiných rodičov, navrhlo doktrínu o jej trvalom panenstve a ovplyvnilo tradičné stvárňovanie jasličiek, pretože špecifikuje, že Ježiš sa narodil v jaskyni.

Ako prvé kresťanské dielo navrhuje doktrínu o trvalom panenstve Márie, keďže Ježišovi bratia sa tu vysvetľujú ako deti z Jozefovho prvého manželstva a pôrodná babica potvrdzuje panenstvo matky.

Na kresťanskom Východe bol teologický vplyv Jakubovho protoevanjelia velmi silny, tento spis poznajú Klement Alexandrijský (†215), Origenes (†254), Gregor Nysský (†394), Epifán zo Salaminy (†403). Pravoslávna cirkev ešte aj dnes zodpovedá otázku Ježišových bratov v zmysle Jakubovho protoevanjelia. 

Ako významné svedectvo ranokresťanskej mariánskej ucty chce Jakubovo protoevanjelium priniesť dôkaz o Máriinom božskom vyvolení od narodenia a jej trvalom panenstve. Odporuje predovšetkým legende, ktorá sa objavuje u pohanského polemika Kelsa (okolo roku 178), ako aj v židovských spisoch, že Ježiš sa narodil z Máriinho nemanželského pomeru s rímskym vojakom, ktorý sa volal Pantera.
none
3

1. Klein 27.11.2016, 00:02

Jakubovo tzv. protoevanjelium aj napriek faktu ze nebolo cirkvou prijate do kanonickeho zoznamu knih noveho zakona, zvlast na vychode zostalo mimoriadne obľúbené a rozšírené, o čom výrečne svedčia jeho preklady do arabčiny, arménčiny, cirkevnej slovančiny, staroetiópskeho jazyka geez, gruzínčiny a starosýrčiny.

Podla mnohych sucasnych vedeckych studii bolo toto dielo napisane po smrti Herodesa Agrippu po roku 44... A keďže tento spis obsahuje udalosti predchádzajúce Ježišovmu narodeniu...

28.11.2016, 06:34
Klein, kedy už konecne začneš uvažovať, prečo a načo tu prisiel Ježiš Boží Syn?....Chapeš ty vôbec podstatu bozieho vykupitelskeho diela?.... to dokedy chcete katolíci poukazovať na jeho narodenie a zabudat pri tom, prečo sa narodil ako clovek?.......
ved uz sa spamataj a uvedom si že nie je ani tak podstatne aka žena ho porodila ale podstatne je ze prisiel na tento svet ako clovek, co tu žil a nikdy nezhrešil.....tymto zrusil zalobny upis, co visí nad kazdym clovekom............dokedy budes klamaný satanom, aby sa ti to skutocne evanjelium zjavilo ako bozia moc?.....dokedy budeš obdivovať to co ta odvadza od podstaty ?.......
takých ako ty klein mam v ucte, pretoze berieš vieru v boha važne.......a je mi luto, ked vidim ako ste sa dali zviesť na vedlajsiu kolaj, co nevedie do bozieho kralovstva......
veru uzka je cesta, ktora tam vedie a málokto po nej kráča....
none
2
28.11.2016, 05:52
Klein, prefektná téma na zamyslenie.
V dnešnej dobe je obrovská výhoda, že ak niečo potrebuješ vedieť, nemusíš vysedávať v knižnici, ale si nagoogluješ a to je nielen úspora času, ale hlavne energie. Ja som si takto ľahko vyhľadal aj takzvané proto evanjelia a na porvý pohľad mi bolo jasné, prečo nie sú riadne evanjeia.
Hlavný rozdiel medzi protom a riadným vidím v tom, že protoevanjelia súvlasne iba opisy udalostí v živote pre nás najvýznamnejších osobností, teda väčšinou dtestvo a mladosť ježiša a pôvod a opis detstva marie, ježišovej matky. Možno je trochu výnimka judášovo evanjelium, ale amni to sa neodlišuje od ostatných tým, že nie je nepriateľské peori ježiošovi a ostatným evanjeliam, naopak, akoby Judáš toto evanjelium napísal sám ešte za života s ježiošom a mne to pripadá, akoby Judáš ježia naozaj do posklednej chvíle miloval, teda mal ho rád. Nakoniec nasvedčuje tomu aj jeho smrť, keď sa dozvedel, čo spôsobila jeho zrada. Samozrejme, že týmto ho nechcem zastávať a ani by to nemalo žiadmnu váhu, lebo ježiš vedel presne , čo je zač a nakoniec, mohol byť aj satanom oklamaný, lebo to bolo v písmach , atď, atď ... .-
Ak teda hľadám nejakú logiku, prečo boli uznané tieto štyri evanjelia a nie ostatné, označené, ako proto, lebo potom by judášovo evanjelium bolo vlastne prvé, lebo ho judáš písal ešte za života ježiša, vychádza mi z toho lopgika, že proto evanjelia opisujú životy najväčších osobností neba na ktoré sa spolioehame, ale evanjelium, nám píše, čo máme robiť, aby sme boli spasení.
Proto evanjelia opisujú, aký bol ježiš a aká bola Mária, jeho matka, ale evanjelium sa dozvedáme, čo máme robiť, aby sme boli spasení.
Lebo čo nás môže spasiť, aký bol ježiš aj s jeho matkou, alebo ak sa dozvieme, čo máme robiť my sami, aby sme boli spasení.
Dokonca jedno z proto ev, opisuje ježiša, ako zlé dieťa, ako to tu klein opisuje, al čo je pre mňa dôležitejšie, čo pre mňa ježiš robí a to isté aj o Márii, jeho matke. Ako môže rozhodovať v mojom životeo spasenáí fekt, že uverím, či Mária bola, alebo nebola poctivá celý život. Veď ak sa modlíme ruženec, tak cítime, že žije, že nás počuje, ančo by som sa potom modlil a ak teda žije, tak ona sama vie čo zažila vo svojom živote, ako to bolo a ako,dnes vyzerá, tak dokedy ju budeme urážať ešte týmto spôsobom neustále iba bazírovať na jej lone a prečo nezdvihnúť oči trochu vyššie na jej srdce a na jej tvár a nie si neustále pripomínať to dole, veď mne to pripadá až úchylné. Ani ja neviem, ako to má tam dole, ale aj toto sa mi hnusí písať, ja sa zaujímam, čo pre mňa môže urobiť a robí, ako človek ? Človek, ktorý je na takom mieste, kde sa moja modlitba nemusí vždy dostať, ak nebude usmernená jej dobrotou
Ja napríklad ani neviem, ako to funguje, že sa modlíme a naše modlitby sú vypočuté, ale denodenne sa presvidčam, že to funguje a preto sa modlím, ale ako to súvisí s tým, kto je ona ? Alebo ježiš, či je boh, alebo nie je ?
Veď ak len si spomenieme, kolko sme si zvolili politikov, na ktorých sa spoliehame a čo ovplyvnilo naše rozhodnutie?
Samozrejme, že záleží aj na človeku, čo si radšej všíma a práve podľa toho je jeho voľba nesparávna, alebo dobrá.
Ak napríklad zistíte ,že politik, na ktorého ste sa spoliehali,je dobrý, ale že onanuje vo dne v noci na porne a vy ho preto odsúdite a pritom politik, ktorý vás chce cielavedome oklamať si jedoducho dá pozor, aby ste videli, čo chcete vidieť, ak teda na tom porne onanujú obaja, ten druhý nedovolí, aby ste sa to dozvedeli,. lebo ten politik, čo vás cjhce okradnúť má vždy silnejšie pohnútky, ako ten, čo vám chce pomôcž a ten špinavýá lahko odradí vás od volny dobrého, lebo dobrý si hovorí, ja som čistý a spolahlivý a nemusím sa nijako ochraňovať, ale zlý, vie tiež, že je zlý a ako ľahko môže pošpiniť toho, čo sa spolieha na to, že je dobrý, veď to je princíp satana klamstvo a lži , ktorými vám zastrú oči, aby zlo mohlo víťaziť a vy sa ešte nakoniec stávate nástrojom zla, aj keď si o sebe myslíte, že ste dobrí, samozrejme aj v skutočnosti.
Takže nemáme sa zaujímať o súkromie naších nebeských nádejí, napriek tomuto, čo som opísal pred tým, určite nie,
Určite nie, ježiš predsa neprišiel na tento svet, aby tu demonštroval svoju moc ako boh, alebo nejakáí významná osobnosť z neba, aj keď niečo predviesť musel, ale z jeho života je jasné, že sem neprišiel kvôli sebe, ale kvôli nám, aby pomohol nám, a nie sebe. A toto je jedna z ďaľších príčin, prečo nemôže byť boh. nenechajme sa klamať satanom, aby sme si pomýlili, čo je pri spasení pre nás dôležitejšie, či to, že Ježišje boh, alebo nieje, alebo či mária bola poctivá a nie je, alebo či to, aký sme my sami, či je naša duša bez hriechu a či je naše oko čisté.Ja by som nemárnil ani sekundu na tieto debaty, je to jasne o ničom, čo by nám mohlo pomôcť, čítajme evenjelium, kde sa píše, čo musí človek robiť, aby bol spasený.
A to sú práve tie štyri, priamo ako božský výber toho najlepšieho, čo môže dať nebo hriešnikovi..
Ja nechcem týmto tvrdiť, že proto je treba zničiť,, lebo by som to nevedel zdôvodniť, ale ja som sa uprel na evanjelium, ako a aké je a ako mi môže pomáhať a ako mi pomáha. Ja sa na tieto veci ani nespolieham, lebo by som mal strach,že to môže byť aj satanove.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 verzia : 1.05 ( 17.4.2024 8:30 ) veľkosť : 97 912 B vygenerované za : 0.159 s unikátne zobrazenia tém : 47 694 unikátne zobrazenia blogov : 817 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

odkaz 1. Spoznaj, na čom si. 2. Nastav si ciele. 3. Sleduj, kam odchádzajú tvoje peniaze. 4. Míňaj menej na neužitočné veci. 5. Splácaj svoje dlhy čím skôr. 6. Spor si na ťažšie časy. 7. Vytvo...

citát dňa :

Potrebuješ moc, len ak chceš urobiť niečo škodlivé. Na všetko ostatné ti stačí láska.