hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  kultúra  /  téma

DOKÁZALI BY DEDOVIA PORAZIŤ HITLERA BEZ AMERICKEJ A BRITSKEJ POMOCI?

príspevkov
1
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 1.11.2020 13:48 Osvietený
posledná zmena 1.11.2020 13:48
1
01.11.2020, 13:48
Obdivovatelia ZSSR, svedkovia víťazstiev „starých otcov“ a tí, čo by si to želali zopakovať, by si mali spomenúť na skutočnosť, že 3. júla 1941 Stalin v rozhlase vyslovil slová, ktoré boli predtým nemysliteľné:

- V tejto oslobodeneckej vojne nebudeme sami. V tejto veľkej vojne budeme mať verných spojencov v obyvateľoch Európy a Ameriky.

USA ešte neboli vo vojne s Nemeckom, Roosevelt však uviedol, že pomôže sovietskemu Rusku. 29. júla vstúpil do Stalinovej kremeľskej kancelárie americký diplomat Harry Hopkins.

1. októbra 1941 sa v Moskve skončila konferencia zástupcov ZSSR, USA a Veľkej Británie. Bol podpísaný tajný protokol o dodávkach zbraní, vybavenia a iného tovaru do Sovietskeho zväzu vrátane pšenice. 7. novembra Roosevelt rozšíril zákon o pôžičke a prenájme na Sovietsky zväz.

30. októbra 1941 Franklin Delano Roosevelt schválil pridelenie 1 miliardy dolárov na pomoc Sovietskemu zväzu ...

22. júna 1941 ZSSR stratil 1 200 lietadiel. Dve tretiny boli zničené na letiskách. Nové sovietske MiG-3, Jak-1, LaG-3 boli v mnohých ohľadoch slabšie ako Messers. Jednou z významných výhod Luftwaffe bola prítomnosť rozhlasových staníc na všetkých nemeckých stíhačkách. Na sovietskych lietadlách prakticky neexistovala rádiová komunikácia. Aj na nových typoch zariadení bola na jednom z desiatich lietadiel nainštalovaná vysielacia a prijímacia rádiová stanica. Dôveru nemeckým pilotom dodávalo aj predné nepriestrelné sklo.

Po tak významných stratách v prvých týždňoch vojny a evakuácii 3/4 leteckého priemyslu do tyla zažila sovietska armáda katastrofický nedostatok lietadiel. Už 28. augusta 1941 pristálo na letisku Vaenga neďaleko Murmansku 24 stíhačiek Huricane s britskými identifikačnými znakmi. Ďalších 15 lietadiel pricestovalo v škatuliach do Archangeľska.

Koncom roku 1942 začali sovietski piloti ovládať slávnu americkú Airacobru. Na tomto neobvyklom lietadle so zadným motorom lietali najefektívnejšie sovietske esá: Alexander Pokryškin, Grigorij Rechkalov, Nikolai Guljaev, bratia Glinka, Alexander Klubov. 5 000 aerocobier bolo dodaných do ZSSR prostredníctvom spoločnosti Lend-Lease. Lietadlo malo silnú výzbroj a vynikajúcu manévrovateľnosť v malých a stredných nadmorských výškach, na ktorých pracovali sovietski piloti. Hlavnou nevýhodou boli ťažkosti pri pilotovaní. Stíhačka si vyžadovala vysoko kvalifikovaných pilotov. Dodávané lietadlá boli upravené pre sovietske potreby. Napríklad chvostová časť bola vystužená pre dôrazné manévrovanie.

Ďalším slávnym lietadlom dodávaným do ZSSR bolo B-25 Mitchell. ZSSR si ho v bojoch veľmi cenil. Mal vynikajúce navigačné zariadenie a bol používaný ako nočný bombardér diaľkového dosahu. Dodávka sa začala už v roku 1942. V noci 30. decembra 1942 niekoľko letiek Mitchell bez strát bombardovalo stanicu Vitebsk.

Od mája 1942 začali prichádzať frontové bombardéry - „Douglas“ A-20 „Boston“. Americký bombardér bol veľmi húževnatý, dokázal ďalej lietať na jednom motore, mal vynikajúcu viditeľnosť, slušné bombové zaťaženie a veľmi dobré navigačné vybavenie. Bola tu iba jedna nevýhoda - slabé obranné zbrane. V námornom letectve bol A-20 schopný niesť dve torpéda.

V apríli 1943 bola dovezená štvrtina z 5 500 lietadiel aktívnej sovietskej armády. ZSSR dostal desiatky rôznych druhov lietadiel - transport, stíhačky, bombardéry či dokonca obojživelníky. Rovnako ako opravovne, náhradné diely a palivo.

Ale to nie je všetko. Americká pomoc sa neobmedzovala iba na dodávku hotových výrobkov. Do roku 1943 bola v ZSSR zahájená výroba nových lietadiel. Realita vojny si vyžadovala použitie nových technológií pri stavbe lietadiel s použitím zliatin. V rokoch 1941-42 používal ZSSR pri výrobe lietadiel drevené rámy, preglejky, perkál (textil). Takéto stíhačky nedokázali odolávať celokovovým „Messerom“. ZSSR potreboval dodávky duralu zo zahraničia: výroba duralu v dôsledku straty tovární v západnej časti ZSSR poklesla 430-krát.

Slávne útočné lietadlo Il-2 bolo vyrobené z dovezeného hliníka. Za celú vojnu sa do ZSSR dodalo viac ako 300 000 ton hliníka a duralu - o niečo viac, ako sa vyrobilo v sovietskych podnikoch.

11. októbra 1941 dorazili do Archangeľska britské tanky Matilda. Sovietski vojaci mali na nabehnutie a zvládnutie modelu iba 15 dní. Tank bol nútným kompromisom. Bol stvorený pre vojnu v púštiach, nie v zimnom Rusku. Vyskytli sa problémy s podvozkom a motorom. Na jeseň 1941 sa začal dodávať ďalší britský tank Mk.III Valentine. Bolo dodaných spolu 350 Matild a Valentíinov. Ale v tom čase to bola významná pomoc. Do decembra 1941 zostalo v sovietskej armáde len 1700 tankov a z toho 20% bolo anglických.

A už v januári 1942 začali na front prichádzať prvé americké tanky M3 „Stuart“ a od februára - stredné tanky M3 „Lee“. Boli tiež len z núdze cnosť a nespĺňali požiadavky frontu. Skutočným bojovým vozidlom druhej svetovej vojny bol ale M4 „Sherman“. Jeho výroba v USA sa začala vo februári 1942. V porovnaní so sovietskymi vozidlami bola Emča (ako sovietske posádky tankov nazývali M4) ľahšie ovládateľná a odolnejšia na dlhých pochodoch. Motor si nevyžadoval časté úpravy. Cennou vlastnosťou bola skutočnosť, že M4 bola tichšia a menej rachotila po stopách, čo umožnilo nepozorovane sa vkradnúť k nepriateľovi. Jednou z hlavných výhod modelu M4 bolo, že všetky boli vybavené rádiom.
Navyše v porovnaní so sovietskymi boli na inej úrovni. Jeden pracoval na ultrakrátkych vlnách a poskytoval komunikáciu v boji na vzdialenosť až 2 km. Druhá umožňovala komunikáciu s velením na vzdialenosti desiatok kilometrov. „Shermany“ sa v sovietskej armáde ukázali ako veľmi dobré a dodávali sa až do konca vojny. Jedným z vojnových „mémov“ boli dary amerických robotníkov, ktoré zanechali v tankoch M4 zaslaných do ZSSR. Chlast a oblečenie boli pre bojovníkov príjemným a užitočným prekvapením. A kávovary, ktoré boli súčasťou súpravy vybavenia nádrže, urobili veľký dojem na sovietskych mechanikov. Do ZSSR bolo dodaných asi 4 000 Shermanov.

Okrem toho vďaka americkým a britským dodávkam dostali sovietski konštruktéri prístup k americkým a britským novinkám obrnených vozidiel. Podrobná štúdia komponentov a zostáv umožnila vylepšiť ich vlastné obrnené vozidlá. 10% z celkového počtu sovietskych tankov zúčastňujúcich sa na bojoch boli vozidlá dodávané v rámci programu Lend-Lease.

Briti a Američania dodávali sovietom aj množstvo surovín
Asi 400 000 ton - meď bola dodaná v rámci Lend-Lease. A asi 470 000 ton kobaltu, čo bolo porovnateľné so sovietskou výrobou počas vojny. USA dodali 13 000 ton cínu, čo je však dvojnásobok množstva vyrobeného v ZSSR. Molybdén - 9000 ton, ale bol veľmi dôležitý pri výrobe legovanej ocele pre delostrelectvo a tankové továrne. Ani ocele nebolo dosť. ZSSR pred vojnou produkoval 18 miliónov ton ročne. V roku 1940 sa v USA tavilo viac ako 60 miliónov ton ocele. Počas vojnových rokov bolo do ZSSR dodaných 2,3 milióna ton ocele v rámci systému Lend-Lease. Toto množstvo je dostatočné na výrobu 70 000 tankov T-34.

Najdôležitejším faktorom, ktorý nemožno ignorovať, boli technologické úspechy, veľký význam mali dodávky obrábacích strojov a zariadení. Vďaka nim začali rýchlo fungovať nové dielne a celé podniky v zadnej časti, čo umožnilo zvrátiť vývoj vojny. Niektoré z týchto strojov, mimochodom, sú stále v prevádzke v Rusku.

Pomoc USA Sovietskemu zväzu bola taká obrovská, že už v roku 1942 začal byť v samotných Spojených štátoch nedostatok potravín, benzínu a pneumatík. Pneumatiky a benzín boli do ZSSR dodávané v obrovských objemoch: každé tretie koleso sovietskych automobilov bolo prijaté v rámci systému Lend-Lease. Pomoc Američanov sa ale neobmedzovala iba na dodávku hotových výrobkov. Napríklad v roku 1943 americkí špecialisti pomocou svojich technológií a vybavenia spustili ropné rafinérie v Kujbyševe, Orsku, Krasnovodsku a ďalších mestách ZSSR.

Mohli teda dedovia poraziť Hitlera bez pomoci Američanov a Británie?

No a na záver pridám ešte pár faktov a citátov.

Anastas Mikojan pripomenul:
"Teraz je ľahké povedať, že Lend-Lease nič neznamenal. Ale na jeseň 1941 sme prišli o všetko. A nebyť Lend-Lease, nie zbraní, jedla - stále sa nevie, ako by sa veci vyvinuli."

A ďaleko od vojnových rokov v roku 1963 zaznamenali odpočúvania KGB nasledujúce vyhlásenie zneucteného maršala Georgija Žukova:
„Teraz hovoria, že spojenci nám nikdy nepomohli ... Nemožno však poprieť, že Američania k nám dopravili toľko materiálov, bez ktorých by sme nemohli vytvoriť svoje rezervy a nemohli pokračovať vo vojne ... Nemali sme výbušniny, Nebolo čo vybaviť náboje do pušky. Američania nám skutočne pomohli so strelným prachom, výbušninami. A koľko oceľového plechu k nám doviezli! Ako sme mohli rýchlo nastaviť výrobu tankov, ak nie vďaka americkej pomoci s oceľou? A teraz si chceme navrávať, že sme všetci mali dostatok svojich vlastných zdrojov. ““

To je všetko. Nech si každý urobí svoje vlastné závery ...

(zdroj: odkaz
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 88 352 B vygenerované za : 0.092 s unikátne zobrazenia tém : 36 426 unikátne zobrazenia blogov : 543 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

odkaz 1. POČÚVAJ bez prerušovania 😉 2. HOVOR bez obviňovania 😉 3. DÁVAJ hojne 😉 4. MODLI sa neprestajne 😉 5. ODPOVEDAJ bez hádok 😉 6. HOVOR pravdu 😉 7. UŽÍVAJ si bez frflania 😉 8. BOHU...

citát dňa :

Človek sa z lásky narodil, aby pre lásku žil, aby sa z lásky nový človek pre lásku narodil.