hoď ma hore
Milí diskutujúci. Pri diskutovaní prosím: 1. nepridávaj témy pozostávajúce len z odkazov alebo jednoslovné témy / 2. nepridávaj uražlivé alebo vulgárne komentáre. Ak tieto pravidlá nedodržíš, tvoja téma pravdepodobne skončí v koši. Príjemné diskutovanie :)
none
ak chceš diskutovať, musíš sa registrovať. registrácia

tu sa nachádzaš : 

hlavná stránka  /  náboženstvo  /  téma

Ako správne konať dobro?

príspevkov
19
zobrazení
0
tému vytvoril(a) 11.4.2013 16:33
posledná zmena 14.4.2013 12:26
1
11.04.2013, 16:33
Ako správne konať dobro?


Korunou konania skutočného dobra je nezištnosť! Toho je však schopných iba málo ľudí, lebo žiaľ väčšina tak činí predovšetkým so zištnými úmyslami.

Ako výstižný príklad nám môže poslúžiť Ivan z rozprávky Mrázik, ktorý začal robiť dobro preto, aby sa zbavil medvedej hlavy. Jeho úmysel bol teda zištný a konanie dobra mu malo poslúžiť len ako prostriedok k dosiahnutiu účelu.

Podobné je to napríklad na Vianoce, keď mnohí majetní dávajú na svoje peniaze na rôzne dobročinné účely, očakávajúc za to reklamu svojej osoby, alebo svojej firmy.

Veľmi podobné je to tiež, keď si niekto vyberie napríklad povolanie zubára len preto, lebo zubári dobre zarábajú. Takýto človek potom pomáha ľuďom, ale základný motív jeho konania zištný.

Odmenou ľudí, konajúcich dobro so zištným úmyslom je predmet ich zištnosti. V prípade spomínaného zubára sú to teda peniaze, v prípade podnikateľov a firiem, dávajúcich na dobročinnosť reklama a tak ďalej a tak ďalej.

Ako však už bolo povedané, korunou konania dobra je nezištnosť. Nezištnosť, čiže konanie dobra pre dobro samotné. Bez nejakých postranných úmyslov! To je to pravé a skutočné dobro, kým to prvé, konané so zištným úmyslom možno považovať len za určitý predstupeň ku konaniu skutočného dobra.

Výstižne to vyjadril Kristus:

„Dbajte na to, aby ste svoje dobré skutky nekonali pred ľuďmi, aby vás obdivovali, inak by ste nemali zásluhy u vášho Otca, ktorý je na nebesiach.

Keď teda dávaš almužnu, nevytrubuj pred sebou, ako to robia pokrytci v synagógach a po uliciach, aby ich ľudia chválili. Veru hovorím vám: Dostali už svoju odmenu!

Keď dávaš almužnu, nech nevie tvoja ľavá ruka, čo robí tvoja pravá, aby tvoja almužna zostala ukrytá. A odplatí ti tvoj Otec nebeský, ktorý vidí aj veci skryté.“

Kto teda koná dobro, ale očakáva za to celkom určitú protihodnotu, práve táto protihodnota, práve tento predmet jeho zištnosti sa mu potom stane jeho konečnou odmenou.

Ak ale niekto koná nezištne, pre dobro samotné, jeho odmenou je mu požehnanie z Výšin. Odmenou mu bude prúdenie Svetla do jeho života, ktoré mu jeho bytie urobí lepším, krajším a šťastnejším a ktoré ho povznesie smerom nahor. Nahor, k Výšinám, približujúc jeho dušu k raju. K daru a výsade smieť žiť večný život rajských záhradách.

Toto je dar nad všetky dary! Dar a požehnanie, ktorého dosah si človek nie je vôbec schopný uvedomiť. Dar, vskutku hodný veľkého, vševládneho Boha, odmeňujúceho výsadou večného bytia všetkých, ktorí konajú dobro pre dobro samotné.

Nezištné konania dobra má však ešte aj iné pozitíva. Jedným z nich je napríklad ochrana pred našou minulou karmou, alebo inak povedané, pred dôsledkami našich vlastných, minulých zlých činov, ktoré sa ku nám ako ich pôvodcom vracajú v zákonitostiach osudu na základe Zákona spätného účinku. Tieto dôsledky by nás museli nevyhnutne bolestne zraniť, pretože čo si kto zasial, to musí aj zožať.

Avšak požehnanie zo Svetla, ktoré je odmenou nezištného konania dobra vytvorí okolo nás svetlý ochranný val. Ten dokáže, presne podľa miery nášho príklonu k dobru, eliminovať vracajúce sa dôsledky našich minulých zlých skutkov, prichádzajúce ku nám na základe Zákona spätného účinku.

A nie len to! Odmenou za našu nezištnosť v konaní dobra nám nakoniec bude aj prospech čisto hmotného a pozemského charakteru.

Žiaľ, človek je ale materialista a ak sa rozhodne konať dobro, zväčša za to niečo očakáva. Niečo konkrétne! A toho sa mu napokon aj za jeho vykonané dobro dostane. To je potom jeho odmenou.

Avšak ľudia netušia, že ak by dobro, ktoré konajú boli schopní konať nezištne, ich odmena by bola stonásobná! Ako duchovná, tak i pozemská.

Ak teda konáme dobro a niečo za to chceme, toho čo chceme sa nám zväčša dostane.

Ak však konáme dobro a nechceme nič, naša odmena bude mnohonásobne väčšia.

Kto sa teda vydal na cestu konania dobra, nech smeruje ku jeho korune – k nezištnosti. Lebo jedine takéto dobro je skutočným dobrom. Skutočným, pravým dobrom pre toho, komu ho preukazujeme, ale zároveň i skutočným a pravým dobrom pre toho, kto ho preukazuje.

PS. A na záver ešte jedna otázka, ktorú nech si na základe všetkého vyššie uvedeného skúsi zodpovedať každý sám pre seba: Môže sa dostať do neba – dostať do raja človek, ktorý koná dobro len preto, aby sa dostal do raja?

odkaz v spolupráci s M.Š.
👍: dorota
none
9

1. 11.04.2013, 16:33

Ako správne konať dobro?


Korunou konania skutočného dobra je nezištnosť! Toho je však schopných iba málo ľudí, lebo žiaľ väčšina tak činí predovšetkým so zištnými úmyslami.

Ako výstižný príklad nám môže poslúžiť Ivan z rozprávky Mrázik, ktorý začal robiť dobro preto, aby sa zbavil medvedej hlavy. Jeho úmysel bol teda zištný a konanie dobra mu malo poslúžiť len ako prostriedok k dosiahnutiu účelu.

Podobné je to napríklad na Vianoce, keď mnohí majetn...

11.04.2013, 20:39
Odpoveď na Tvoju otázku je podľa môjho názoru - áno. Človek, ktorý koná dobro, lebo vie, že je to správne, že to Boh chce, a že je za to odmena raj je úplne normálna a prirodzená. Za svoju námahu a sebaovládanie dostal človek odmenu a tou je raj. Robíš dobré vecí a dobre sa správaš čaká Ťa odmena, robíš zle, čaká Ťa trest. Tento zákon nikto neoklame a je normálne prirodzené, že z egoistického hľadiska, lebo chceme sa mať dobre na Zemi aj po smrti, konáme dobro a snažíme sa. Každý ma na výber čo chce konať a čo za to dostať.
none
12

1. 11.04.2013, 16:33

Ako správne konať dobro?


Korunou konania skutočného dobra je nezištnosť! Toho je však schopných iba málo ľudí, lebo žiaľ väčšina tak činí predovšetkým so zištnými úmyslami.

Ako výstižný príklad nám môže poslúžiť Ivan z rozprávky Mrázik, ktorý začal robiť dobro preto, aby sa zbavil medvedej hlavy. Jeho úmysel bol teda zištný a konanie dobra mu malo poslúžiť len ako prostriedok k dosiahnutiu účelu.

Podobné je to napríklad na Vianoce, keď mnohí majetn...

13.04.2013, 13:03
Domnievam sa, že aj v tejto oblasti sú možné dva extrémy: 1. egoizmus, sebectvo, vypočítavosť a 2. (seba)idealizácia, nevedomé postranné úmysly. Ďalej: rozlišoval by som dve veci: 1. zištnosť a 2. konanie pre nejakú odmenu. To sú dve odlišné veci.
Citujem Milana:
"Výstižne to vyjadril Kristus: „Dbajte na to, aby ste svoje dobré skutky nekonali pred ľuďmi, aby vás obdivovali, inak by ste nemali zásluhy u vášho Otca, ktorý je na nebesiach."

Kristus tu hovorí, že môžeme mať zásluhy u Otca nebeského, že môžeme od neho dostať odmenu. Je to zištnosť? Nie, hoci je to aj o zásluhe a odmene. Alebo inak: je to o vzťahoch: ja, blížny (núdzny), Boh. Ak niekto neverí na osobného Boha, alebo ho ignoruje, tak je zrejmé, že nemôže tam byť reč o vzťahu s Ním ani o odmene za skutky, ktorú dáva. Keď sa matky Terezy pýtali, prečo pomáha ľuďom, povedala, že z lásky a pre Ježiša. To sa môže zdať ateistovi alebo deistovi čudné - lebo podľa nich človek nemôže skutočne konať niečo dobré pre Krista. Ale pre veriaceho je to o týchto vzťahoch. Pre neveriaceho je tá motivácia v spoločenskej a vo svojej individuálnej oblasti. Kristus tam hovorí, aby sme pri konaní skutkov neboli motivovaní hlavne záujmom o obdiv, popularitu u ľudí. Nehovorí tam však o tom, že nemáme konať pre odmenu. Odmenu máme u Boha. Tak sme motivovaní konať viac úprimne, aj keby o nás ľudia nevedeli a nemohli nás obdivovať. Konať treba preto, aby sme pomohli niekomu, kto to potrebuje. Tak je motiváciou láska. Zároveň nám môže ísť aj o to, aby nás Boh za to odmenil. Istá miera "sebectva" - pozerania aj na svoj záujem - je v poriadku. Opakujem, je to o vzťahoch - Boh má z nás radosť a rád nás odmení. Nie preto, že musí, skôr zo štedrosti a lásky.

Nemáme konať dobro hlavne preto, aby sme ukazovali ľuďom svoju údajnú nesebeckosť, aby sme si u nich získali popularitu. Človek nemá konať ani preto, aby si sám vo svojom vnútri namýšľal, aký je hodný, nezištný atď. Tým konaním môže sledovať ďalej aj to, aby mal lepšiu svoju osobnú karmu. To je tiež taký "sebecký" záujem, nie? Samozrejme, nie je "sebecký" záujem ako sebecký záujem. Keď niekto pomáha blížnemu, ktorý to potrebuje, a pritom mu ide aj o nejaké svoje duchovné povýšenie, je to lepšie, než keď niekto nepomáha a koná doslova len pre seba - to je ako ten 1. extrém.

"Môže sa dostať do neba – dostať do raja človek, ktorý koná dobro len preto, aby sa dostal do raja?"

Myslím, že tých dôvodov konania dobra v tejto súvislosti u veriacich býva viac, povedzme tri: človek koná vo vlastnom záujme, v záujme blížneho, v záujme Boha
none
2
11.04.2013, 16:49
hlavne neškodiť a neubližovať iným..dobro je vďačné..)
none
3
11.04.2013, 16:55
Takže dobro sa dá konať aj nesprávne?
Ja si myslím, že dobro je správne vždy, ak niekomu zachránim život, môže mu byť srdečne fuk, z akého to bolo dôvodu.
none
4
11.04.2013, 16:57
tym nespravnym s amysli: ak za to nieco chceme, ked nie je nezistne. neviem ci do toho zaratava aj pocity.
none
5
11.04.2013, 17:03
A teda pravidlo "rob iným to, čo chceš, aby robili oni tebe", je nesprávne?
none
8

5. Nadja 11.04.2013, 17:03

A teda pravidlo "rob iným to, čo chceš, aby robili oni tebe", je nesprávne?

11.04.2013, 20:34
Je to správne a platí to. Síce nie vždy a od každého, lebo vždy sa nájde zlý človek, ktorý Ti dobro odmení zlom, ale Ty na to nehľaď. Ďalších x ľudí Ti to dobro vráti - možno v tej istej podobe, možno v inej, často nedostaneme dobro od tej osoby čo pomáhame, ale od inej. Ale vo všeobecnosti platí, že dáš dobro, dostaneš dobro.
none
6
11.04.2013, 17:12
nie je nespravne. nespravne je ocakavat ze s ato realne zacne aj diat. ja ho chapem skor ako "posli dalej" a zem je gulata tak s ato k tebe dostane nejakou cetsou...mozno...raz...kym neumrieme
none
7
11.04.2013, 20:32
Ukáž mi jedného človeka, ktorý koná nezištne? Neexistuje taký človek. Za konanie dobra je ihneď odmena a tou je dobrý pocit, okrem iného si tým vytvárame aj priaznivejší osud. Lebo ja dnes pomôžem a zajtra pomôžu mne. Súhlasím, že je lepšie držať svoje dobré skutky v tichosti a nevytrubovať, prípadne nezverejňovať, aby druhí ľudia chválili ma za to. Na druhej strane, niekedy je to vhodné a ľudia musia vedieť, že ešte existujú ľudia, ktorí robia dobré skutky, a že je to správne.

A už pre tých čo veria alebo neveria, dostanú odmenu od Boha za svoje dobré skutky, a to nie je málo.
none
10
12.04.2013, 02:40
Toto sa mi páči:
Kto teda koná dobro, ale očakáva za to celkom určitú protihodnotu, práve táto protihodnota, práve tento predmet jeho zištnosti sa mu potom stane jeho konečnou odmenou.

Takže ak konám dobro pre Krista, potom on mi bude odmenou. Úprimne Kristus je pre mňa lepšia motivácia konať dobro ako samotné dobro, aspoň teraz v našich neistých súdoch dobra a zla. Tiež treba pozerať na rozsah dobra, čoho som schopný sám a čoho s pomocou Božou / Krista. Pre mnohých to znie ako fráza a opakujem to už 100 krát, ale je to základný princíp evanjelia a spásy: Kristus je cesta, pravda a život.
none
11
12.04.2013, 23:19
Nezistny dobry skutok neexistuje. Videl som, ako to Joey v Priatelia vysvetluje Phoebee a odvtedy nad tym premyslam, ci je to pravda (asi 10 rokov).
No, a je to pravda. 🙂
none
13

11. 12.04.2013, 23:19

Nezistny dobry skutok neexistuje. Videl som, ako to Joey v Priatelia vysvetluje Phoebee a odvtedy nad tym premyslam, ci je to pravda (asi 10 rokov).
No, a je to pravda. 🙂

13.04.2013, 13:52
Existuje, ale je to skôr výnimka ako pravidlo. Čo tak obeta vlastného života pre druhého? V rieke sa topí človek, skočíš za ním ho zachrániť a riskuješ vlastný život. Čo je na tom zištné? Ved to nemusíš prežiť. Tvoja túžba umrieť a dostať sa do "neba"? :-)
none
14

13. 13.04.2013, 13:52

Existuje, ale je to skôr výnimka ako pravidlo. Čo tak obeta vlastného života pre druhého? V rieke sa topí človek, skočíš za ním ho zachrániť a riskuješ vlastný život. Čo je na tom zištné? Ved to nemusíš prežiť. Tvoja túžba umrieť a dostať sa do "neba"? :-)

13.04.2013, 17:07
Nie je to uplne pravda. Ak obetujes svoj zivot, tak zrejme preto, lebo s danym dejom nie si zmierena a chces to zmenit. Je pravda, ze dany dej moze vadit aj niekomu inemu, ale samotna myslienka, ze pre to nieco urobis, obsahuje vnutornu nepohodu, ktoru vyvolava dany dej. Takze, z pohladu falosneho ega robis dobro len pre danu vec, ale pohnutka vznika z pocitu nepohody vo vnutri cloveka. Prerusenie nepohody je vsak zistne, kedze sa uvolnujes z neprijemneho zovretia vlastnych emocii. Co je motivom samovrazd, ci uz Budhistickeho mnicha, alebo pubertiaka, ktory nezvlada situaciu. Cirkev k tomu ma svojske zakony, kedze vie, ze to nie je jedinym riesenim a nasilie musi uplatnovat, ked clovek strati zmysel pre dobro, ci uz pre samotneho jednotlivca, alebo pre celu spolocnost. Niekedy musi aj klamat pre dobro cloveka. Je rozdiel poznat cestu a kracat po nej. Skutocna nezmyselnost je vsak pojem zistnosti, ci nezistnosti. Ked vsak nezistnost neexistuje a teda vsetko je zistne, tak negacia nema zmysel a pojem "zistnost" je vytvorena falosnym egom, ktore nie je realnejsie ako tien nejakeho tiena. Ale nie je to jednoduche pochopit, pre samotnu pritomnost ega, ktore je velmi hlboko v cloveku zakorenene, ale je to len myslienka, ako kazda ina, len vsetky ostatne myslienky su korelovane touto hlbokou myslienkou. Viac na google.sk. :D
none
15

14. 13.04.2013, 17:07

Nie je to uplne pravda. Ak obetujes svoj zivot, tak zrejme preto, lebo s danym dejom nie si zmierena a chces to zmenit. Je pravda, ze dany dej moze vadit aj niekomu inemu, ale samotna myslienka, ze pre to nieco urobis, obsahuje vnutornu nepohodu, ktoru vyvolava dany dej. Takze, z pohladu falosneho ega robis dobro len pre danu vec, ale pohnutka vznika z pocitu nepohody vo vnutri cloveka. Prerusenie nepohody je vsak zistne, kedze sa uvolnujes z neprijemneho zovretia vlastnych emocii. Co je motivom...

13.04.2013, 17:18
Regulus, tvoje príspevky musím čítať dvakrát, to je des ako zložito občas píšeš alebo ja som proste príliš jednoduchá :-))
A prečo to proste nemôže byť tak, že obetujem svoj život preto, že chcem niekoho zachrániť? Je to okamih, kedy sa treba rozhodnúť, vtedy človek koná skôr impulzívne a neviem, či je vtedy čas riešiť nejaký svoj vnútorný problém.. proste vidím niekoho, kto potrebuje pomoc, idem pomôcť a hotovo :-) Možno je to tiež záležitosť ega ako v podstate všetko, čo robíme, ale nie vždy to musí byť niečo negatívne, čo má ego na rováši .-)
Ale ako píšeš, možno mi moje vlastné ego odmieta pochopiť ako to skutočne je a bráni mi sa na to pozrieť "bezegovo" a vidím v tom proste nezištnosť .-))
none
17

15. 13.04.2013, 17:18

Regulus, tvoje príspevky musím čítať dvakrát, to je des ako zložito občas píšeš alebo ja som proste príliš jednoduchá :-))
A prečo to proste nemôže byť tak, že obetujem svoj život preto, že chcem niekoho zachrániť? Je to okamih, kedy sa treba rozhodnúť, vtedy človek koná skôr impulzívne a neviem, či je vtedy čas riešiť nejaký svoj vnútorný problém.. proste vidím niekoho, kto potrebuje pomoc, idem pomôcť a hotovo :-) Možno je to tiež záležitosť ega ako v podstate všetko, čo robíme, ale nie vž...

13.04.2013, 17:55
Nepisal som, ze ego znamena, ze robim dobre pre seba. Ego predovsetkym ublizuje samotnemu vlastnikovi ega. A ked clovek pocituje bolest, tak vykonava zlo nad druhymi, aby svoju bolest zmiernil. Nemat ego neznamena nemat lasku k sebe samemu. Praveze zbavenim sa ega, clovek nachadza skutocnu lasku k sebe samemu. Co mozno znie paradoxne, ale nie je.
none
18

17. 13.04.2013, 17:55

Nepisal som, ze ego znamena, ze robim dobre pre seba. Ego predovsetkym ublizuje samotnemu vlastnikovi ega. A ked clovek pocituje bolest, tak vykonava zlo nad druhymi, aby svoju bolest zmiernil. Nemat ego neznamena nemat lasku k sebe samemu. Praveze zbavenim sa ega, clovek nachadza skutocnu lasku k sebe samemu. Co mozno znie paradoxne, ale nie je.

13.04.2013, 22:32
Takže naše vlastné ego je prekážkou ku skutočnej láske ku sebe samému? A čo sebaláska? Samoľúbosť? Kam by si ich zaradil, pretože ja som to stále vnímala ako prejav prerasteného ľudského ega ..
none
19

18. 13.04.2013, 22:32

Takže naše vlastné ego je prekážkou ku skutočnej láske ku sebe samému? A čo sebaláska? Samoľúbosť? Kam by si ich zaradil, pretože ja som to stále vnímala ako prejav prerasteného ľudského ega ..

14.04.2013, 12:26
Heh. Ego zabezpecuje predstavu, ze nie sme milovani a preto mame aj predstavu, ze by sme sa mali milovat, aby nam bolo dobre. Lenze bez ega tuto predstavu nemame, lebo len ego vytvara predstavu, ze nie sme milovani. Kto nepremysla o sebelaske, ten sa miluje, lebo nema potrebu si uvedomovat, ze lasku potrebuje. Snazime sa mat rad podla predstav druhych, kym mame ego. A to samozrejme nie je mozne dosiahnut v kazdom pripade. Ego nie je sucast dokonaleho ziveho organizmu. Ego je predstava o nas samotnych a kazda okolnost, ktora sa vymyka tejto predstave nas boli. Je to teda nieco, co pracuje proti nam, lebo neustale sa snazime byt niekym, kym nie sme. Ego je samotna vola, samotna energia, ale vsetko sa da vykonat, aj bez falosnych, zbytocnych a nebezpecnych sebaobvineni, podla ktorych nevyhovujeme nasim predstavam. Kto podava to najlepsie zo seba stale, ten nepotrebuje sa obvinovat z toho, ze to mohlo byt lepsie, alebo, ze to mohol urobit lepsie. Keby to mohol urobit lepsie, tak by to zrejme urobil lepsie. Casto si o sebe nieco predstavujeme a to nam prinasa velke utrpenie. Lepsi vykon podava aj tak vzdy ten, kto sa nezaobera predstavou, ze to mozno nedokaze. Taketo myslienky su uplne zbytocne. Samotna predstava lepsieho vykonu, to je dobra vec. Bez ega sa o to usilujeme bez rusivych predstav, ze to nedokazeme. Ale jednoduche to nie je a podla vsetkeho, nie je mozne ani vychovat dieta v tomto duchu. Ego je specifickou vlastnostou cloveka. Tym je vynimocny. Len samotne ego sa dokaze zbavit ega. Prostrednictvom predstav druhych. Len dobre vyvinute ego sa dokaze zbavit ega samotneho. Aj to znie paradoxne, ale nie je.
none
16
13.04.2013, 17:29
Niekedy samotne dobro nie je to dobro. Niekedy treba cloveka nechat si popalit prsty. Dobro je skutocne dobre, ked je to v sulade s presvedcenim objektu prijimajuceho nase dobro. Nie je to jednoduche a nikdy ani nebolo a obavam sa, ze ani nebude. Samotna predstava, ze ked nam je to dobre, tak to musi byt dobre aj pre druheho je velmi skreslena predstava konania dobra. Clovek, ktory neciti bolest, zlo nepodporuje. Tvor, ktory nepozna bolest, nema v umysle ublizovat, len kona nevedome, v sulade s jeho najlepsim presvedcenim, ze nekona nic zle. Zlo pachaju vzdy ti, ktori pocituju bolest, nech sa tvaria akokolvek stastne, ci bezcitne. Napriklad bezcitnost psychopata je len bariera, za ktorou sa skryva ohromne mnozstvo emocii.
none

najnovšie príspevky :

prevádzkuje diskusneforum.sk kontaktuj správcu diskusného fóra vytvoril dzI/O 2023 - 2024 veľkosť : 132 715 B vygenerované za : 0.117 s unikátne zobrazenia tém : 36 439 unikátne zobrazenia blogov : 543 táto stránka musí používať koláčiky, aby mohla fungovať...

možnosti

hlavná stránka nastavenia blogy todo

online účastníci :

hľadanie :

blog dňa :

odkaz Ďakujem ti náš Stvoriteľ, chcem byť s Tebou večný priateľ, ty's život si nám podaroval, potom si sa kdesi schoval. Milujem Ťa milý Bože, nechcem s Tebou byť na nože. Moja vôľa snáď pom...

citát dňa :

Život je ako diamant - tvrdý, ale krásny.